Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - De samenwerking tussen KLM en British Airways (BA), die al enkele weken geleden had moeten worden bezegeld, is vertraagd. Problemen bij BA zijn de oorzaak van het oponthoud. De functionaris die belast is met BA's strategie en allianties, is onverwacht opgestapt en de Britse luchtvaartmaatschappij kampt met veel grotere financiële problemen dan werd aangenomen.
Volgens KLM-woordvoerder Bart Koster ligt het plan om met British Airways een commerciële samenwerking te beginnen nog steeds op tafel. De gesprekken daarover waren eind oktober vrijwel afgerond; de KLM-directie noemde een akkoord toen nog eerder een kwestie van dagen dan van weken. "De besprekingen gaan weliswaar voort, maar wanneer volgende stappen worden gezet, valt niet te zeggen", aldus de KLM-uitleg.
Inmiddels heeft BA ook de pogingen geïntensiveerd om een al jaren voorgenomen alliantie rond te krijgen met American Airlines. Die alliantie werd tot nu toe opgehouden door luchtvaartproblemen tussen Engeland en de VS. "Zo'n alliantie zou een commerciële samenwerking met de KLM in bijvoorbeeld Europa niet in de weg hoeven staan", benadrukt de KLM-woordvoerder in dat verband.
De gesprekken over een beperkte samenwerking tussen KLM en BA - als eerste stap tot een mogelijke volledige fusie - kwamen onder druk van de economische neergang en de gevolgen van 'elf september' versneld op gang. Een samenwerking zou een bijdrage moeten leveren aan beperking van de schade.
Uit kringen van British Airways komen alarmerende berichten over de financiële situatie van de maatschappij, waarvan de kas nog voor maximaal zes maanden gevuld zou zijn. Ook de KLM blijft forse stroppen incasseren: sinds elf september zijn die voor de rest van het jaar geschat op in totaal 400 miljoen; per maand teert KLM op zijn financiële reserves 100 miljoen in.
Een eventueel afhaken van BA voor een alliantie met de KLM, zou veel van de bestaande strategie op het hoofdkantoor niet hoeven te verstoren. Ook Air France wordt nog steeds als een serieuze partner in Europa gezien. KLM-topman Leo van Wijk heeft Air France ook meermalen zelf genoemd als serieuze kandidaat, waarmee ook informele gesprekken zijn gevoerd.
KLM en Air France zouden als alternatieve laatste Europese duo trouwens na het faillissement van Sabena ook de 'halfweg' gelegen Brusselse luchthaven Zaventem voor gezamenlijk gebruik nieuwe perspectieven kunnen bieden als eerste multinationale luchthaven. Het Nederlands-Franse duo wordt door sommige insiders in de luchtvaartwereld als een ideale combinatie gezien, geografisch en bijvoorbeeld door de ligging langs de toekomstige hoge snelheidslijn.