LEIDSCHENDAM - De digitale brievenbus van PTT Post is een groot succes. Het afgelopen halfjaar konden zo'n 6.000 consumenten hun belangrijke post digitaal ontvangen. Voorlopig nog als proef, maar vanaf nu definitief.
|
ARTHUR VAN VEEN ...komende zomer al 200.000 gebruikers ...
|
Dan kan in principe iedereen een deel van zijn post niet alleen op de deurmat, maar ook op de muismat ontvangen, verzekert Arthur van Veen, directeur van Privver, de digitale postafdeling van PTT Post.
Gemak, gebruikersvriendelijkheid en snelheid scoorden hoog tijdens de proefperiode met Privver. Zo hoog, dat de TPG-dochter heeft besloten maar weinig aan het eerste concept te veranderen en het proefproject in een definitieve vorm om te buigen.
Tijdens de proef konden klanten van KPN Telecom, Nuon, Casema, SNS bank en zorgverzekeraar VGZ nota's, bankafschriften en dergelijke, via internet toegestuurd krijgen. Dat alles via een 'persoonlijke brievenbus', een site die alleen voor de desbetreffende klant via zijn eigen password toegankelijk is.
Desgewenst kon de nota, die op het computerscherm er precies zo uitziet als de papieren versie, door het aanklikken van een apart venstertje op het scherm ook direct betaald worden.
"Dus geen tijdrovend overtikken van de gegevens van een acceptgiro, zoals nu nog bij het elektronisch bankieren het geval is, maar gewoon door een muisklik. Dat sprak velen wel aan", zegt Van Veen. Ook het feit dat deze vorm van elektronische post ontvangen en betalen van nota's voor de klant geheel gratis was, zagen zij wel zitten. En wat Pieter Kunz, directeur van de sector data en documentmanagement, een onderdeel van PTT Post, betreft blijft dat ook zo. "De kosten blijven voor de verzender van de nota's, de klant betaalt niets extra's, alleen eventuele telefoontikken voor het gebruik van internet."
Eind volgend jaar denkt Van Veen tenminste 15 grote klanten voor de digitale verzending van hun nota's, afschriften en mailings te hebben. Met diverse ondernemingen worden daarover al onderhandelingen gevoerd. Namen van de bedrijven wil hij echter niet geven. Het aantal consumenten dat via Privver zijn post afhandelt, zal al tegen de zomer van 2002 zijn toegenomen tot 200.000.
Maar daar zal het niet bij blijven, verzekert Van Veen. Kijkend naar de Verenigde Staten, waar al langer via internet rekeningen worden betaald en men 2 jaar op dit gebied op Europa voorligt, mikt hij op minimaal 1 miljoen consumenten. "Nu is 63% van de Nederlandse bevolking online. We denken dat er zo'n 3 à 4 miljoen actieve internetters in ons land zijn. In de VS beschikt 10% van de huishoudens, dat zijn er dus zo'n 10 miljoen, over een digitale brievenbus. Zouden we dat percentage over 2 à 3 jaar ook hier halen dan ziet onze toekomst er dus goed uit."
Privver werd voor een belangrijk deel in eigen huis door PTT Post ontwikkeld. De Amerikaanse systemen bleken hier niet toepasbaar omdat zij veelal vanuit de techniek was ontwikkeld en niet vanuit de wensen van de consument. Dat betekent dat men als consument voortdurend naar de diverse websites van de bedrijven moet surfen om de post te kunnen ontvangen. Een omslachtige zaak, die hier zeker niet zou aanslaan.
Voor PTT Post was de digitale brievenbus eigenlijk een logische stap: de onderneming verwerkt jaarlijks honderden miljoenen brieven/nota's/afschriften voor een groot aantal opdrachtgevers. Stukken, die via de elektronische weg worden aangeleverd en onder andere in een vijftal centra van PTT Post worden geprint, in enveloppen worden gestopt en naar de geadresseerden worden verzonden. Van die elektronische toevloed wordt nu een deel 'afgetapt' en via Privver verzonden aan de consument.