|
Samen met de Franse Rafale zijn deze Eurofighters in de running voor de opvolging van de F16. (Foto: EPA)
|
AMSTERDAM - De Franse vliegtuigfabrikant Dassault voorspelt dat de Europese militaire vliegtuigindustrie een fatale klap krijgt als Nederland kiest voor de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF) als opvolger van de F16 van de Koninklijke Luchtmacht. Dassault heeft de Rafaele daarvoor in de aanbieding.
Volgens Dassault-topman Charles Edelstenne zullen meerdere landen waaronder Noorwegen, Denemarken en België zich aansluiten bij een eventuele Nederlandse voorkeur voor de JSF.
Voor de vijf landen waar nu gevechtsvliegtuigen worden geproduceerd, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje en Italië, blijft er dan in Europa te weinig over om op de langere termijn het productievermogen in stand te houden.
De Dassault Rafale en de Eurofighter van de overige vier landen tezamen zijn de concurrenten van de JSF bij de opvolging van de F16. Binnen enkele weken neemt het Nederlandse kabinet een besluit of ons land 1,8 miljard gaat investeren in de coproductie van de JSF, de F35 van Lockheed Martin. Zowel Eurofighter als Dassault is er alles aan gelegen om Nederland van de koop van de JSF af te houden.
Na Eurofighter enkele weken geleden was het gisteren de beurt aan Dassault om een industrieel pakket te presenteren dat ons land ertoe moet overhalen aan de verdere ontwikkeling van de Rafale deel te nemen. Dassault-topman Edelstenne gooit het op de grote kansen voor technologische ontwikkeling als Nederland voor de Rafale kiest.
Vliegtuigbouwer Dassault, motorenfabrikant Snecma en radarproducent Thales hebben de Nederlandse industrie een aanbieding gedaan waarbij Nederland 200 miljoen investeert en gegarandeerd 900 miljoen aan omzet krijgt, nog voor ons land definitief besluit om de Rafale te kopen. Bij de aanbieding zit onder meer het ontwerpen door Stork van de tweepersoons marineversie van de Rafale die kan opereren vanaf vliegdekschepen. Nederland zal dit toestel zeker niet bestellen.
De Fransen vragen verder met name aandacht voor Thales dat in Nederland 3000 werknemers heeft bij het vroegere Holland Signaal in Hengelo. Dit Thales-onderdeel wordt door de Nederlandse industrieën zoals Stork en Philips, die graag met de JSF in zee willen, buiten de boot gehouden. Bij de vliegtuigmotoren zouden Philips en Eldim moeten gaan samenwerken met Snecma, terwijl ook voor het midden- en kleinbedrijf en voor wetenschappelijke instituten zoals het NLR, TNO en de TU Delft een rol is voorzien.
Als Nederland eenmaal heeft besloten de Rafale te kopen wacht in totaal een omzet voor de industrie van 7 miljard, vergelijkbaar met het bedrag dat met de F16-vervanging gemoeid is. Dassault stelt verder een zeer intensieve samenwerking voor tussen de luchtmachten en de ministeries van Defensie van de twee landen.
"Voor deelnemen aan massaproductie is de JSF misschien beter, maar voor de toegang tot geavanceerde technologie is de Europa aantrekkelijker", aldus Edelstenne. Dassault zegt alle technologie met Nederland te willen delen en de Koninklijke Luchtmacht grote invloed te geven bij de ontwikkeling van de F4-versie van de Rafale die na 2010 beschikbaar komt.
Bij deze F4-versie wordt gedacht aan een toestel dat in staat is zelfstandig de vijandelijke luchtverdediging uit te schakelen, geavanceerde elektronische oorlogvoering te bedrijven, geschikt is voor het lanceren van satellietgeleide bommen en van langeafstandsraketten, en geschikt is voor commandovoering.
De schaalvoordelen van de JSF, waarvan alleen al de Amerikanen er 3000 willen aanschaffen, kan Dassault nooit evenaren maar in plaats daarvan kan Nederland samen met de Fransen de kern worden van een Europees militair luchtvaartindustriecluster, zeggen de Franse vliegtuigbouwers.
Van de Rafale zijn er inmiddels door de Franse strijdkrachten 294 besteld waarvan er 48 vast staan.