AMSTERDAM - Het jongste plan om een tweede Coentunnel aan te leggen dreigt te stuiten op een bikkelhard 'nee' van minister Netelenbos (Verkeer), die teleurgesteld is dat de betrokken partije, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat, zijn afgestapt van het idee tol te heffen in de tweede tunnel of daar op zijn minst betaalstroken aan te leggen.
|
Minister Netelenbos (Foto: Frans Jongen)
|
Netelenbos liet weten dat zij wil vasthouden aan financiering van de 'tweede Coen' door overheid en bedrijfsleven gezamenlijk, de zogenoemde PPS-constructie. Volgens de drie partijen die dit hebben laten onderzoeken door de commissie-Blankert, kan het bedrijfsleven echter niet tot een concreet en haalbaar voorstel komen voor private financiering.
De Amsterdamse verkeerswethouder Duco Stadig legt de gemeenteraad morgen het compromisvoorstel voor dat met Rijkswaterstaat en provincie is bereikt. Hierin wordt uitgegaan van een tweede Coentunnel met twee maal drie rijbanen en twee wisselstroken, die in de ochtendspits in noord-zuidrichting en 's middags in de andere richting te gebruiken zijn.
Filevorming
Van betaalstroken is afgestapt omdat de verkeerskundige effecten negatief zullen zijn, aldus de raadsvoordracht. Op het punt waar de betalende verkeersstroom gescheiden moet worden van het overige verkeer zal naar verwachting extra filevorming ontstaan. Dit ook omdat er op de A10 vlak voor en na de tunnel veel weefbewegingen (in- en uitvoegen) op korte afstand van elkaar plaatsvinden. Hierdoor wordt het scheiden van autoverkeer in betalend en niet-betalend verkeer praktisch onmogelijk.
Het project gaat in deze vorm 2,23 miljard gulden kosten, waarvoor de drie partijen rekenen op 1,8 miljard uit het fonds dat beschikbaar is voor de bereikbaarheid van de noordelijke randstad. De aanleg zal in fases plaatsvinden, zodat het tekort van een kleine 400 miljoen op termijn kan worden aangezuiverd.
In eerste instantie wordt de weg onder het Noordzeekanaal met niet meer dan vier rijbanen uitgebreid. Dit wordt het "meest milieuvriendelijke alternatief" genoemd, waarbij niet direct na de bouw de hele wegbreedte benut wordt. Te zijner tijd wordt besloten wisselstroken in te richten voor het verkeer in de drukste richting. Die extra capaciteit ligt gevoelig bij tegenstanders van de nieuwe tunnel, want trekt in hun visie meer verkeer aan.
Kilometerheffing
De aanpak die nu gekozen is moet dat tegengaan, terwijl wél de files op de A10 drastisch worden verminderd. Door aanvullende maatregelen, zoals invoering van betaald parkeren en kilometerheffing, moeten voorkomen dat de tweede Coentunnel extra verkeer aanzuigt. Afhankelijk van de besluitvorming zou in 2004 met de bouw kunnen worden begonnen. Dan zou oplevering in 2010 mogelijk zijn.
Aan de uitbreiding van de capaciteit wordt de aanleg van de Westrandweg door het Westelijk Havengebied gekoppeld. Die verbinding moet verkeer naar de A9 en de A4 afwikkelen, waardoor de ringweg minder wordt belast. |