DEN HAAG - De Nederlanders doen hun imago zuinig te zijn, eer aan. In vergelijking met de rest van Europa geven zij tijdens de feestmaand december het minst uit. Een gemiddeld Europees huishouden is bereid 332 euro aan cadeautjes, eten en drinken te spenderen, Nederlanders trekken daar slechts 161 euro per huishouden voor uit.
|
De Nederlanders doen hun imago zuinig te zijn, eer aan.
|
Bovendien kopen veel Nederlanders niet alleen presentjes voor anderen, maar vaak ook voor zichzelf. Men rekent erop vijf cadeautjes te krijgen, terwijl er per persoon gemiddeld elf worden gekocht. Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde rapport Shopping for Christmas van het onderzoeksbureau Deloitte & Touche. In Groot-Brittannië wordt met 744 euro per huishouden het minst op de cent gekeken.
In totaal zal in ons land voor 1,11 miljard euro aan Sinterklaas- en kerstinkopen worden gedaan. Dat is bijna evenveel als vorig jaar.
Recessie
Het feit dat de consument niet bezuinigt op de Sinterklaas- en kerstinkopen betekent volgens de onderzoekers dat men zich niet veel aantrekt van de dreigende economische recessie.
Zij constateren dat het consumentenvertrouwen weer is opgeveerd na de dip door de aanslagen in de Verenigde Staten. Hoewel nog steeds meer dan eenderde van de consumenten somber over de economie is gestemd, denkt zo'n 90 procent volgend jaar nog over hun baan te beschikken en verwacht slechts 15 procent minder te zullen gaan verdienen. Ook de introductie van de euro heeft geen invloed op het koopgedrag.
Op het verlanglijstje van volwassenen staan cd's, video's en dvd's bovenaan. Kinderen tot dertien jaar willen het liefst lego van de Sint of kerstman krijgen.
Nederlanders winkelen het liefst op traditionele plekken zoals grote warenhuizen. Internet is voor hen voorlopig niet veel meer dan een middel om uit te zoeken wat er te koop is en hoe duur het is. |