BRUSSEL - Er komen steeds meer twijfels over de financiering van de doorstart van het failliete Sabena via dochter Delta Air Transport (DAT-plus). Volgens de Vlaamse premier Patrick Dewael staat in het businessplan, dat volgende week bekend wordt, dat de Belgische overheid 65% van de middelen moet ophoesten. Dat mag ten eerste niet meer van de Europese Commissie en Dewael wil dit ook niet langer. "Wij werken niet mee aan een scenario waarbij de overheid opnieuw hoofdverantwoordelijke wordt", zo liet hij dit weekeinde weten.
De Belgische regering gaat intussen met de pet rond maar het Belgische bedrijfsleven heeft zelf genoeg problemen en staat niet te trappelen om grote bedragen te investeren in DAT, dat momenteel ver onder de prijs vliegt en in snel tempo bezig is het reddingskrediet van 275 miljoen erdoor te jagen. Dat bedrag moet in februari worden terugbetaald aan de Belgische staat maar dat lijkt nu al onmogelijk. Als DAT in de komende maanden ook onderuit gaat heeft de ondergang van Sabena geen 7000 maar uiteindelijk 13.000 banen gekost.