De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 30 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Overslag haven Rotterdam lager
   
 

ROTTERDAM - De containeroverslag in de Rotterdamse haven is dit jaar nog verder teruggelopen. Bronnen rond Rotterdams grootste containeroverslagbedrijf ECT zeggen dat er de afgelopen maanden zeker 5% minder is overgeslagen dan in de laatste zes maanden van vorig jaar. Oudejaarsdag presenteert het havenbedrijf officiële cijfers over het laatste halfjaar.

Directeur P. Struijs van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) erkent dat de overslag "minder zal zijn dan vorig jaar". "Het zal helder zijn dat de lijn zoals die vorig jaar is ingezet, versterkt door 11 september, zich doorzet", aldus Struijs.

De containeroverslag is de meest prestigieuze overslag in de haven. Goederenstromen zoals olie bijvoorbeeld zijn veel groter dan de containerstromen, maar de concurrentiestrijd tussen de havens richt zich vrijwel uitsluitend op het containersegment.

In het eerste halfjaar lag de containeroverslag al 6,8% lager dan in dezelfde periode in 2000.

Rotterdamse bedrijven in de haven beklagen zich al jaren over de verslechterende concurrentiepositie van de Rotterdamse haven ten opzichte van de andere Europese havens. Rotterdam is een relatief dure haven en de douanecontroles zijn er strenger dan in de omliggende landen.

De rederijen kunnen vrij gemakkelijk uitwijken naar havens in Duitsland of naar Antwerpen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 30 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.