AMSTERDAM - CSM, leverancier van snoepjes en bakkerij-ingrediënten, heeft een roerig jaar achter de rug. Het concern rondde de verkoop van de levensmiddeltak af en versterkte de overgebleven divisies met overnames. Het was geheel dankzij deze aquisities dat het concern gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers een substantiële omzetgroei kon laten zien.
CSM boekte over het gebroken boekjaar september 2000 - september 2001. nettowinst van 177,3 miljoen, dat is 18% hoger dan een jaar eerder. De omzet nam 33% toe tot 3,6 miljard. Deze omzetgroei komt bijna geheel voor rekening van de overnames (30,7%). Afgelopen boekjaar werd de divisie bakkerij-ingrediënten versterkt met European Bakery Supplies, dat voor 647 miljoen van Unilever werd gekocht. Aan de divisie zoetwaren werd voor 138 miljoen de Italiaanse snoepproducent Socalbe toegevoegd. Koerseffecten zorgden voor 3,2% omzetgroei. Autonoom was er sprake van een krimp van 1,1%. Toch is bestuursvoorzitter Jaap Vink tevreden over de cijfers, "zeker in deze tijd". De ondermaatse eigen prestatie viel volgens hem te wijten het feit dat het concern zich vooral heeft bezig gehouden met de integratie van de overnames. Bovendien liep de vraag in de Verenigde Staten iets terug.
"De marges waren er lager, onder meer door toegenomen concurrentie. Bovendien loopt het aantal retailbakkerijen en kleine onafhankelijke restaurantketens terug en dat is traditioneel de meest winstgevende divisie", aldus Vink. Maar volgens hem werpt het dit jaar gestarte integratieproces van de Amerikaanse bakkerijactiviteiten zijn vruchten af. "Dat is nu al terug te zien in de marges. Na een moeilijke periode is CSM Bakery Supplies North America nu goed op weg." CSM verwacht er voor komend jaar dan ook een stijging van het bedrijfsresultaat, ondanks de negatieve effecten van de aanslagen op de VS. "Vooral in toeristische steden als Las Vegas dook de omzet na 11 september met wel 40%. Inmiddels is de omzet wel weer opgekrabbeld, maar is nog niet terug op het oude niveau", aldus Vink.
De Europese en Amerikaanse bakkerijactiviteiten draaiden in totaal een omzet van 2,2 miljard. Het zoetwarenbedrijf is positief gestemd voor komend jaar. Dan moet de omzet autonoom zo'n 3 tot 4% groeien. Nieuwe overnames moeten daar nog eens 7% aan bijdragen en de nettowinst valt dan naar verwachting 10% hoger uit.
CSM zoekt naar geschikte overnamekandidaten voor zowel de bakkerij-ingrediënten- als de zoetwarendivisie. Kansen te over, volgens Vink moet de consolidatieslag in deze sectoren nog plaatsvinden zijn er voldoende interessante kandidaten. De oorlogskas is bovendien ruim gevuld, het bedrijf heeft de komende vijf jaar zo'n 1,5 miljard beschikbaar.
De omzet van de snoepjesdivisie, CSM Sugar Confectionery, groeide met 22% tot 755,3 miljoen. CSM wil sterker inzetten op merkenartikelen, waar de groeipotentie volgens Vink groter is en de marges hoger. Voor de komende drie tot vijf jaar streeft CSM naar marges op de omzet van minimaal 8% en een rendement op het eigen vermogen van 12%.
De voormalige suikerproducent haalt de grootste winst uit de melkzuuractiviteiten. De volumes stegen met 13% sterk. Succesnummer is onder andere Optiform, dat gebruikt wordt tegen bacterie-infectie in bijvoorbeeld vlees. Ook van het gebruik van melkzuur bij de productie van plastic verwacht CSM veel.