DEN HAAG - Aannemers worden straks verplicht zelf het bewijs te leveren dat zij niet met de rekeningen voor een opdrachtgever hebben gesjoemeld. Bovendien komen frauderende bouwbedrijven op een zwarte lijst te staan, zodat zij zich niet meer voor nieuwe projecten van de overheid kunnen inschrijven.
Met deze twee maatregelen wil het kabinet mogelijke bouwfraude in ons land bestrijden. Vice-premier Borst, die de nog steeds zieke minister-president Kok gisteren verving, kondigde na afloop van de ministerraad aan dat het kabinet ook zelf een onderzoek naar vermeende fraude in de bouwwereld start. De Tweede Kamer besloot afgelopen week al een parlementaire enquête in te stellen.
"We nemen deze kwestie zeer serieus en gaan nu ook zelf onderzoek doen naar de mate en omvang van de mogelijke bouwfraude'', aldus Borst, die bekendmaakte dat het kabinet bekijkt op welke manier de aanbestedingsprocedures voor bouwprojecten kunnen worden verbeterd. Daarbij wordt bijvoorbeeld bekeken hoe er precies moet worden opgetreden tegen een deelnemer bij wie in het verleden onvolkomenheden zijn geconstateerd.
Het kabinet sluit niet uit dat lopende bouwprojecten straks kunnen worden stilgelegd zodra de maatregelen van het kabinet zijn ingevoerd. "Het kan voorkomen dat aan een aannemer straks wordt gevraagd nog eens te bewijzen waarom een bepaalde rekening zo hoog is'', aldus Borst.
De betrokken ministers Netelenbos (Verkeer) en Pronk (VROM) bekijken intussen in welke gevallen een bouwbedrijf op de zwarte lijst komt te staan. "De criteria hiervoor worden momenteel ontwikkeld'', aldus Borst. Mogelijk komen in de toekomst ook frauderende bouwbedrijven die een schikking met Justitie hebben getroffen, op de lijst te staan. De drie bij de Schipholspoortunnelfraude betrokken bouwbedrijven staan nu nog niet op de zwarte lijst, omdat zij de zaak schikten en daardoor strafvervolging konden voorkomen.
Volgens vice-president mr. H. Inden van de rechtbank in Almelo moet deze schikking, die met het Haarlemse openbaar ministerie werd getroffen, overigens als een vorm van klassejustitie worden gezien. Kleine fraudeurs worden door de rechter aangepakt en krijgen geen kans om een schikking te treffen, terwijl de grotere partijen wel die mogelijkheid hebben, zo meent mr. Inden.
CDA-fractievoorzitter Balkenende wil dat de reizigersvereniging Rover bezwaar tegen de schikking gaat indienen. Volgens de CDA-leider is de vereniging zeker niet kansloos omdat zij belang heeft bij een goed functionerende NS, die door de spoortunnelfraude financieel is gedupeerd.