UTRECHT - Een hoofdrol is tijdens Speed & Design in de Utrechtse Jaarbeurs voor het landenthema Engeland weggelegd. Toch ging gisteren bij de opening van de negende editie van deze autobeurs niet alle aandacht uit naar de bijzondere en exclusieve modellen van Britse makelij. Aan de voet van de nagebouwde Big Ben in het 'Britains Best' Paviljoen luidde autocoureur Stefan de Groot namelijk een nieuwe episode in zijn tot nu toe succesvolle loopbaan in. De 22-jarige Hillegommer tekende een contract bij het Belgische Formule 3-team JB Motorsport uit Roeselare, waarvoor teambaas en Opel/DTM-coureur Yves Olivier speciaal naar Utrecht was gekomen.
De Groot, die afgelopen seizoen bij Geva Racing zowel Nederlands als Benelux-kampioen Formule Ford werd, gaat met een Dallara-Spiess Opel meedoen aan het Duits F3-kampioenschap en de Marlboro Masters op Zandvoort. Hij hoopt aldus in de voetsporen te treden van Jos Verstappen en Christijan Albers, die furore in de Formule 3 maakten.
Nadat hij voor verschillende teams, waaronder ook het Nederlandse Van Amersfoort Racing, had getest, viel de keuze van De Groot tenslotte op JB Motorsport waar Ludo Loots de technische leiding heeft. "Ik heb rustig kunnen bepalen waar ik een clubje kon vinden waarmee je de oorlog kunt winnen. Het komt erop neer dat ik er bij JB en met name met Ludo iets van denk te kunnen maken", aldus de student lucht- en ruimtevaarttechniek die zijn technische kennis al mag etaleren in het magazine Racereport.
Op de baan heeft hij inmiddels ook indruk gemaakt en dat is Peter van der Kolk niet ontgaan. Deze raceliefhebber die zelf ook nog steeds actief beoefenaar is, heeft De Groot onder zijn vleugels genomen en hem langdurig onder contract staan. Apart daarvan sloot zijn bedrijf H&P Race and Incentives Promotions een éénjarige verbintenis met JB Motorsport. "Ik wil voorkomen dat een rijder financiële besognes aan zijn hoofd krijgt", meende Van der Kolk, die in het verleden Nederlandse rijders zag afhaken wegens gebrek aan sponsorgeld.
Dat overkwam dit seizoen nog Marco du Pau in het Duits F3-kampioenschap. Hoewel De Groot zelf een deel van het budget moet dragen, heeft Van der Kolk een constructie bedacht die de coureur in staat moet stellen onbezorgd te racen. Het is een investeringsplan dat risicovol beleggen inhoudt, maar wat investeerders geld kan opleveren als de rijder weet door te stoten naar de Formule 1. De Groot heeft zich immers verplicht een deel van zijn verdiensten aan de investeerders uit te keren.
"En deze reis ben ik eens niet de investeerder, maar zorg ik ervoor dat de centjes van de investeringsgroep goed worden besteed. Ik heb het hele plan alleen maar opgetuigd", vertelde zakenman Van der Kolk, die desondanks zijn steentje al heeft bijgedragen door zijn voor de 24 Uren van Le Mans bestemde budget voor het Formule 3-project aan te wenden.
Autocoureur Christijan Albers heeft een sponsorcontract gesloten met Mazza Groep, een bedrijf dat zich bezighoudt met dienstverlening op de arbeidsmarkt. Albers aast voor 2002 op een Formule 1-avontuur en zoekt geldschieters. De Larenaar is actief als testrijder bij Minardi. Albers sloot eerder een contract met een kledingbedrijf. Mocht zijn sprong naar de Formule 1 niet lukken, dan gaat hij zich weer richten op een nieuw seizoen in het Duitse toerwagen kampioenschap DTM.