door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft dit jaar al 10.000 automobilisten aangehouden met behulp van videosurveillance. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 1998, toen de 'rijdende camera's' voor het eerst werden gebruikt om weggebruikers te bekeuren voor hun wangedrag.
De meeste verkeersdeelnemers werden gepakt voor onvoldoende afstand houden. Op de tweede plaats kwamen degenen die onnodig links bleven rijden. Ook hoog scoorden onjuiste verlichting (derde) en telefoneren en kaartlezen tijdens het rijden (vijfde).
Verder wijst onderzoek uit dat Golf- en BMW-rijders het meest agressieve rijgedrag vertonen. Ook blijkt dat Nederlanders tweede staan op de Europese Verkeersirritatie top-tien. Na Grieken ergeren Hollanders zich het meest in het verkeer. Finnen en Portugezen zijn de meest relaxte weggebruikers. Het KLPD werkt sinds 1998 met een zogenoemd VROS-team: Video Registratie Onopvallende Surveillance. Met de apparatuur in de wagens worden agressieve automobilisten aan de kant gezet en met de beelden van hun rijstijl geconfronteerd.
Ook worden de opnamen ter ondersteuning benut bij vervolging door het openbaar ministerie.
Momenteel rijden er 32 KLPD-medewerkers in elf surveillancewagens met videoapparatuur rond. Volgend jaar zullen dat 40 mensen met veertien auto's zijn, waardoor de controles kunnen worden opgevoerd.
Het VROS-team richt zich met name op de recent samengestelde ergernissen top-tien. Hierin staat onnodig links rijden op één, onvoldoende afstand houden op twee en snijden op drie.
Het KLPD zet de surveillancewagens ook iedere maand bij een tijdelijk speerpunt in. Zo was opgevallen dat op de A1 en A2 veel weggebruikers onnodig gebruik van de vluchtstrook maakten. Na de inzet van de politiewagens was dit gedrag in een maand tot nul gereduceerd.
Agressie in het verkeer wordt onder meer veroorzaakt door 'stupide' gedrag van medeweggebruikers. Ook afgezette rijbanen voor wegwerkzaamheden waar niemand aan het werk is, scoren hoog op het lijstje van oorzaken. Overigens zegt 60% van de Nederlandse chauffeurs te maken te hebben met agressiviteit en vindt 83% van de automobilisten dat het geweld op de weg toeneemt. Hiermee staat Nederland samen met Frankrijk en Luxemburg in de top van Europa.