De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 30 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Boeteregen door
videosurveillance

   
 

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft dit jaar al 10.000 automobilisten aangehouden met behulp van videosurveillance. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 1998, toen de 'rijdende camera's' voor het eerst werden gebruikt om weggebruikers te bekeuren voor hun wangedrag.

De meeste verkeersdeelnemers werden gepakt voor onvoldoende afstand houden. Op de tweede plaats kwamen degenen die onnodig links bleven rijden. Ook hoog scoorden onjuiste verlichting (derde) en telefoneren en kaartlezen tijdens het rijden (vijfde).

Irritatie

Verder wijst onderzoek uit dat Golf- en BMW-rijders het meest agressieve rijgedrag vertonen. Ook blijkt dat Nederlanders tweede staan op de Europese Verkeersirritatie top-tien. Na Grieken ergeren Hollanders zich het meest in het verkeer. Finnen en Portugezen zijn de meest relaxte weggebruikers. Het KLPD werkt sinds 1998 met een zogenoemd VROS-team: Video Registratie Onopvallende Surveillance. Met de apparatuur in de wagens worden agressieve automobilisten aan de kant gezet en met de beelden van hun rijstijl geconfronteerd.

Ook worden de opnamen ter ondersteuning benut bij vervolging door het openbaar ministerie.

Momenteel rijden er 32 KLPD-medewerkers in elf surveillancewagens met videoapparatuur rond. Volgend jaar zullen dat 40 mensen met veertien auto's zijn, waardoor de controles kunnen worden opgevoerd.

Het VROS-team richt zich met name op de recent samengestelde ergernissen top-tien. Hierin staat onnodig links rijden op één, onvoldoende afstand houden op twee en snijden op drie.

Het KLPD zet de surveillancewagens ook iedere maand bij een tijdelijk speerpunt in. Zo was opgevallen dat op de A1 en A2 veel weggebruikers onnodig gebruik van de vluchtstrook maakten. Na de inzet van de politiewagens was dit gedrag in een maand tot nul gereduceerd.

Agressie in het verkeer wordt onder meer veroorzaakt door 'stupide' gedrag van medeweggebruikers. Ook afgezette rijbanen voor wegwerkzaamheden waar niemand aan het werk is, scoren hoog op het lijstje van oorzaken. Overigens zegt 60% van de Nederlandse chauffeurs te maken te hebben met agressiviteit en vindt 83% van de automobilisten dat het geweld op de weg toeneemt. Hiermee staat Nederland samen met Frankrijk en Luxemburg in de top van Europa.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 30 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.