AMSTERDAM - De zegeltjesactie van de Hema is zo'n groot succes geworden dat de warenhuisketen met onmiddellijke ingang stopt met de campagne. De actie gaat miljoenen guldens meer kosten dan het bedrijf in gedachten had. De actie zou lopen tot het eind van het jaar, maar sneuvelt omdat de kosten "aanzienlijk" gaan oplopen. "Het is financieel niet meer verantwoord", aldus woordvoerder Peter van Bakkum.
De afgelopen maanden zijn 1 miljoen spaarkaarten uitgegeven aan Hema-klanten. Sinds 1 juni krijgen klanten van de Hema voor elke 15 gulden 1 zegeltje. Een kaart met 12 zegels geeft recht op een korting van 5 bij een volgend bezoek. Klanten die de kaarten bewaren, krijgen een fiks hogere korting.
Vanaf 1 januari 2002 is de volgeplakte kaart goed voor een korting van 5. Dat is een bedrag van 11,02. In theorie kan dat de Hema in totaal 11 miljoen gaan kosten.
Bijkomend probleem was dat de zegels op raakten. Bijdrukken is kennelijk een groot probleem. "Er gaan zes weken overheen voordat je weer nieuwe zegels hebt", aldus de woordvoerder.
De spaaractie was in het leven geroepen om het 75-jarig bestaan van de winkelketen extra onder de aandacht te brengen. Stoppen mag het warenhuis op elk gewenst moment. "Die mogelijkheid hebben we opgenomen in de voorwaarden", aldus Van Bakkum.