DEN HAAG - Een onderzoek van American Express heeft aangetoond dat zakenreizigers met vliegprijsstijgingen van 5 tot 7% het gelag betalen van de crisis, die de luchtvaart heeft getroffen. Voor toeristische passagiers zijn de vliegtarieven daarentegen sinds de terreuracties op 11 september, bijvoorbeeld naar bestemmingen in de VS, met maar liefst 22% gedaald.
American Express stelde met het onderzoek in Europa vast dat in de laatste drie weken van september de business class tickets onder meer vanuit Nederland, Groot-Brittannië en Spanje naar Noord-Amerika respectievelijk 5, 6 en 7% duurder zijn geworden.
"Het verlies aan inkomsten door een dalend aantal toeristen wordt verhaald op de zakenreizigers, die door al deze ontwikkelingen het meeste nadeel ondervinden", luidt één van de conclusies van het American Express-onderzoek.
John Kortram, general manager van American Express in ons land, wijst erop dat haaks op de tariefsverhoging voor zakenreizigers extra services bij veel maatschappijen worden afgeschaft. De KLM verstrekt bijvoorbeeld sinds kort geen kranten meer in de economy class, waarvoor een groeiend aantal zakenreizigers kiezen onder druk van kostenbesparingen.
De traditionele luchtvaartmaatschappijen met veel vluchten van en naar Noord-Amerika blijken vooral te zijn getroffen door het sterk verminderde aantal - veel spenderende - (Amerikaanse) toeristen en zakenreizigers.
Budgetmaatschappijen, die op korte routes binnen Europa vliegen, lijken de minste last van de crisis te hebben. "Steeds meer toeristen en ook zakenreizigers vliegen met deze zogenaamde 'simple service'-maatschappijen", constateert John Kortram van American Express, wereldwijd één van de grootste reisorganisaties.
Budgetmaatschappijen vliegen vaak tussen secundaire luchthavens. Pas wanneer ze meer tussen primaire luchthavens vliegen worden de budgetmaatschappijen volgens American Express pas echt aantrekkelijker voor zakenreizigers.