BRUSSEL - De Belgische brouwer Interbrew overweegt een bod uit te brengen op de Zuid-Afrikaanse branchegenoot South African Breweries (SAB). Samen zouden de brouwerijen de tweede partij ter wereld vormen, nog maar net achter de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch. Interbrew zou ook een enorm gat slaan tussen zichzelf en Heineken, dat nu in omzet gemeten de tweede positie op de wereldranglijst inneemt.
|
De Belgische brouwer zou op de tweede plaats van de wereldranglijst terecht komen. (Foto: EPA)
|
Interbrew, bekend van bieren als Stella Artois, Hoegaarden en Jupiler, gaf gisteren toe dat er serieus naar SAB wordt gekeken, nadat de Financial Times meldde dat het Leuvense concern aanstaande maandag al een bod zou uitbrengen van minstens 4 miljard pond sterling (14,2 miljard) op SAB.
De brouwer erkende vervolgens dat een analyse van SAB is uitgevoerd, die "al dan niet kan leiden, in de tot nu toe onbepaalde toekomst, tot een bod op SAB". Interbrew voegde daaraan toe, dat er nog geen gesprekken met de Zuid-Afrikanen zijn aangeknoopt. Bronnen in bankkringen bevestigden gisteren dat de zakenbanken Goldman Sachs en Lazards voor Interbrew naar SAB hebben gekeken.
Volgens de Financial Times zouden de overnameplannen zijn ingegeven door de vrees dat SAB een fusie zou aangaan met het Britse Scottish & Newcastle en de Amerikaanse Philip Morris-dochter Miller. Bovendien heeft het expansieve Interbrew-management de ambitie om in 2005 de nummer één van de wereld te zijn.
SAB weigerde gisteren commentaar maar zag zijn aandelenkoers in Londen en Johannesburg meteen met ruim 9% omhoog stuiven. Op de Brusselse beurs verloor Interbrew aanvankelijk meer dan 7% maar herstelde zich later tot een min van een kleine 3%.
Analisten zien duidelijke voordelen voor een combinatie van Interbrew met SAB, de vijfde brouwer ter wereld, maar ook risico's. Het in Londen gevestigde SAB verdient ongeveer de helft van zijn winst in Zuid-Afrikaanse rand, een zwakke munt die het afgelopen jaar 18 procent in waarde is gezakt tegenover de dollar. Verder heeft het concern te lijden onder een inzakkende Zuid-Afrikaanse thuismarkt, waar consumenten minder bier drinken en op grote schaal worden getroffen door het aids-virus. SAB heeft in Zuid-Afrika bijna een monopolie.
Om die trend te compenseren, heeft het concern een ambitieuze expansie in opkomende markten gelanceerd, precies de markten waar ook Interbrew de groei zoekt omdat de biermarkten in Europa en de VS zijn volgroeid. Inmiddels is SAB de grootste brouwer in Centraal-Europa en nummer drie in China, een markt die in de toekomst groter kan worden dan de VS.
"SAB is op zoek naar een partner met veel inkomsten in harde valuta. Daarom wordt er vaak aan Scottish & Newcastle gedacht omdat die helemaal nog niet in de opkomende markten zitten", zegt analist Tom Beyers van het Belgische KBC Securities. "Ik ben zelf nogal verrast dat Interbrew hier naar kijkt. Tot voor kort zeiden ze altijd dat ze niet meer in Afrika willen zitten omdat het economisch en politiek te onstabiel is. Daarom hebben ze zich tien jaar geleden helemaal uit Afrika teruggetrokken."
Beyers ziet desondanks grote voordelen voor een overname van SAB door Interbrew omdat beide brouwerijen elkaar geografisch goed aanvullen. Zo is SAB bijvoorbeeld groot in Polen, de grootste markt in Centraal-Europa, terwijl Interbrew daar de boot heeft gemist. Ook zijn de Belgen nog maar marginaal aanwezig in China.
"De afhankelijkheid van de rand is het grootste probleem voor deze fusie", meent Beyers. "Als ze een andere partij zouden vinden om tegen een nette prijs het Afrikaanse deel over te nemen, zou het prachtig zijn."
Of er nu wel of geen overtuigend Belgisch bod komt, een mogelijke fusie gaat volgens waarnemers alleen door als het om een vriendelijke overname zou gaan omdat Interbrew het SAB-management hard nodig heeft. "Er gebeurt niets tenzij ze gaan praten en tenzij SAB het zelf wil", meent analist Grant Swanepoel van Schroder Salomon Smith Barney. Volgens geruchten zou het SAB-bestuur intern verdeeld zijn over de vraag of er een partner moet worden gevonden om de valutaproblemen op te lossen.
Over de prijs die Interbrew eventueel zou moeten betalen, zijn analisten in elk geval wel te spreken. De zwakte van de rand heeft de beurskoers van SAB recent flink gedrukt, dus ook als de Belgen een premie van zo'n 20 procent betalen bovenop de 3,5 miljard pond (12,4 miljard) die SAB waard was voor het uitlekken van de overnameplannen, krijgen ze de brouwerij relatief goedkoop in handen.
Interbrew heeft een reputatie om vaak de hoogste prijs te bieden als er een aantrekkelijke partij op de markt is. Zo troefde het concern in Engeland vorig jaar de concurrentie af met een bod van 2,3 miljard pond (8,1 miljard) op Bass Brewers. Interbrew bleek zich echter te verkijken op de Britse concurrentiewaakhond. Inmiddels is het concern bezig Bass-dochter Carling te verkopen om de Britse mededingingsautoriteiten tevreden te stellen. Heineken zou één van de geïnteresseerden zijn voor deze aankoop.