AMSTERDAM - De Nederlandse bierbrouwer Heineken moet zich niet laten opjagen door het agressieve acquisitiebeleid van zijn Belgische concurrent Interbrew, zo vinden analisten. Gisteren werd de bierwereld opgeschrikt door vermeende plannen van Interbrew om South African Breweries (SAB) op te kopen. Het kan de derde grote overname van de Belgen worden in twee jaar, terwijl Heineken er geen enkele deed.
|
Heineken is te behoedzaam bij overnames, menen analisten. (Foto: De Telegraaf)
|
Analist Anneke Groen van Rabo Securities vindt de combinatie SAB en Interbrew een buitengewoon goede. "Er is weinig geografische overlap. Ook de merkenbundeling vormt geen probleem. Als dit doorgaat, krijgt Heineken een heel sterke concurrent", aldus Groen.
Een combinatie SAB en Heineken zou volgens haar onmogelijk zijn. Zowel in Afrika als Polen zou deze bundeling last krijgen met de mededingingsautoriteiten.
Een van de gevolgen van de overnameplannen van de Belgen kan zijn dat de consolidatie in de biersector versnelt. Daar is volgens Groen veel ruimte voor. Zo wordt in de frisdranksector 85% van de markt bepaald door de vier grootste spelers. In de biermarkt zijn de vier grootste spelers wereldwijd slechts goed voor een marktaandeel van 30%. Voor Heineken, dat een wereldwijd marktaandeel heeft van 7%, zal in dat spel zeker een rol zijn weggelegd. Het concern heeft een goede staat van dienst als overnemer van buitenlandse brouwerijen. "Ze hebben van alle overnames een succes gemaakt", aldus Groen.
Maar de laatste overname van Heineken dateert alweer van bijna drie jaar geleden: de Spaanse brouwerij Cruzcampo. Sindsdien lijken concurrenten de Amsterdamse brouwer links en rechts in te halen. Grote overnames, zoals die van het Britse Bass en het Scandinavische Orkla gingen aan de neus van de Nederlanders voorbij. De Amsterdammers zijn heel voorzichtig met wat ze willen betalen voor een overname. "Het duurt allemaal wel erg lang bij Heineken", vindt analist Reginald Melchers van Van Lanschot Bankiers.
"Aan de ene kant is dat goed", zegt de Rabo-analist. "Maar aan de andere kant vissen ze wel regelmatig achter het net." Ze doen niet veel overnames, maar creëren wel steeds aandeelhouderswaarde. Melchers is van mening dat Heineken in de toekomst wel wat water bij de wijn mag doen ten aanzien van de aankoopprijs, maar vindt dat dat bovenal niet ten koste mag gaan van de aandeelhouderswaarde van het bedrijf. "Heineken moet wel zijn eigen spel blijven spelen."
Volgens woordvoerder Manel Vrijenhoek van Heineken is een overname of fusie van de Nederlandse brouwer met South African Breweries "niet aan de orde. Onze focus ligt op groeimarkten zoals Azië, Latijns-Amerika en Rusland."
Gezien de aandelenstructuur van Heineken ligt het volgens Vrijenhoek ook niet voor de hand dat de Amsterdamse brouwer grote overnames zal doen, zodanig dat er nieuwe aandelen uitgegeven moeten worden. Dat is volgens Vrijenhoek ook niet nodig. Voor overnames zegt de brouwer over voldoende financiële middelen te beschikken. "We hebben 3 à 3,5 miljard euro in onze oorlogskas", aldus financieel directeur David Hazelwood vorige week in een interview.