De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 27 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Angst voor terreuracties schaadt wegvervoerders'

Van een onzer verslaggevers

   
 

DEN HAAG - De angst voor vergiftiging van levensmiddelen jaagt wegvervoerders steeds vaker op kosten. Verladers keuren bij het minste of geringste hele ladingen af. Meningsverschillen hierover leiden tot slepende juridische conflicten, stelt de Federatie van Tank- en Silotransporteurs (FTST).

De brancheorganisatie vindt dat de opdrachtgevers van de wegvervoerders, de zogenaamde verladers, een paniekreactie vertonen. "Het is terecht dat je sinds de aanslagen waakzaam bent, maar wat er nu gebeurt is onredelijk", zegt woordvoerder Roeland Tameling van de FTST. Bij de FTST zijn zestig (middel)grote Nederlandse transportondernemingen aangesloten.

Vooral bulkvervoer van levensmiddelen, zoals melk en meel, wordt steeds nauwgezetter aan inspecties onderworpen.

Tameling geeft een voorbeeld van wat hij "Amerikaanse toestanden" noemt. "Een tankauto heeft bijvoorbeeld vijf zegels, waarvan één is losgeraakt. Vroeger liet je de lading dan door een derde controleren, maar tegenwoordig worden ladingen in zijn geheel afgekeurd. De verlader stuurt vervolgens de rekening naar de vervoerder. Die moet die kosten weer verhalen bij zijn verzekeraar. Die wil dan niet uitbetalen omdat er geen schade is."

Een daaropvolgende langdurige juridische procedure kost nog eens handenvol geld. Kosten die extra hard aankomen omdat de transportsector te kampen heeft met dalende rendementen, veroorzaakt door de economische tegenwind. "We moeten daarom proberen om er samen uit te komen", stelt Tameling.

De branchevereniging van verladers, de EVO, onderschrijft dat er sprake is van toegenomen waakzaamheid, maar bestrijdt dat dit leidt tot meer juridische conflicten. "Over een algemeen hebben verladers geen behoefte aan dergelijke tijd- en geldverspillende acties", zegt woordvoerder René de Bondt.

Ook heeft hij geen signalen ontvangen die erop duiden dat de verstandhouding tussen vervoerders en verladers door de strengere voorzorgsmaatregelen is verslechterd.

Hij wijst erop dat verladers een ketenaansprakelijkheid hebben, waardoor uiteindelijk vergiftigde consumenten een schadevergoeding kunnen vorderen. "Daarom is er sprake van een verhoogd bewustzijn, vooral bij Amerikaanse bedrijven in Nederland. Zij trekken de touwtjes strak aan omdat ze doodsbang zijn voor claims."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 27 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.