AMSTERDAM - Volgens de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) laten Nederlanders in België kansen liggen omdat ze met veel aplomb binnenwandelen en denken "het wel even te maken in het land van de patatten". Dat werkt in de regel averechts. Morgen organiseert de NKVK in samenwerking met ING in Den Haag dan ook een symposium om Nederlanders zaken te leren doen in België.
Philip Charls, voormalig directievoorzitter van verzekeraar RVS België en nu directeur van de NKVK, stelt dat zowat 30.000 van de 100.000 exporterende Nederlandse bedrijven zaken doen met België. Vijfduizend Nederlandse bedrijven hebben een vestiging in België, maar het kunnen er makkelijk meer worden.
"Duitsland is altijd de eerste blikvanger, maar België is een goede tweede handelspartner voor ons land. Veel Nederlanders marcheren hier binnen en weiden uit over hoe geweldig het Nederlandse bedrijfsleven wel niet is.
Met die houding kom je er niet in België. Belgen willen je eerst leren kennen en zijn alleen in voor een langdurige handelsrelatie." Hij benadrukt dat "enige opleiding" voor Nederlanders wel nodig is om zaken te doen met België, dat veel meer een Zuid-Europese inslag heeft dan menigeen vermoedt.
De NKVK heeft een website ingericht die het Nederlandse bedrijfsleven moet helpen te exporteren naar België. Het is de eerste keer dat een buitenlandse kamer een dergelijk initiatief neemt, dat veel verder gaat dan de diensten van de kamers in bijvoorbeeld Frankfurt, Parijs. De site NKVK.be geeft algemene informatie of tegen betaling daadwerkelijke adressen van mogelijke zakenpartners.