De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 10 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw en Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Volgend jaar toch meer
vakanties in buitenland

   
 

AMSTERDAM - Op het moment dat de omzet van de vakantieboekingen nog 45% achterblijft bij vorig jaar blijkt uit een onderzoek, dat zich maar weinig vakantiegangers door de terrorisme of economische malaise laten afschrikken. De komende periode is zelfs 63% van de Nederlanders van plan met vakantie naar het buitenland te gaan; dat is meer dan vorig jaar (60%). Slechts 9% denkt zeker niet te gaan, 28% twijfelt nog.

De nu nog achterblijvende boekingen lijken een gevolg van een korte schrikreactie, in combinatie van de voortgaande trend om het reserveren van vakantiereizen zo lang mogelijk uit te stellen en in te spelen op de 'last minute' voordeelaanbiedingen.

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) heeft de nog niet gepubliceerde onderzoeksresultaten van het bureau NFO Trendbox met een zucht van verlichting binnengehaald. De uitkomsten betekenen ook voor de luchtvaartmaatschappijen in ons land een positieve indicatie, alhoewel veel afhangt van hoe de crisis zich verder ontwikkelt.

De toekomst voor de reissector lijkt het meest rooskleurig met de boekingen voor vliegvakanties in Europa. Het NFO Trendbox onderzoek geeft aan dat meer mensen (54%) dan vorig jaar (50%) de intentie hebben om met het vliegtuig binnen Europa op vakantie te gaan. Voor slechts 4% is de crisis van invloed, voor 16% helemaal niet.

De verre reizigers hebben Amerika als groeiende bestemming zeker niet afgeschreven. Van de 17% vorig jaar was dat 15% die van plan is een verre vliegreis te maken, noemt 46% ook nu nog de VS als mogelijke bestemming. En 9% geeft aan dat de recente gebeurtenissen daarbij veel invloed hebben, terwijl 16% laat zich niet door de crisis leiden.

Op de verkoopkantoren van de KLM wordt hoop geput uit het onderzoek. "Ook als het slechts een trend zou betreffen, dan is die in ieder geval niet verder de put in gericht", reageerde een KLM-official, die er ook op wijst dat direct na de Golfoorlog eveneens een piek in het reisgedrag ontstond. "Alle reden dus voor optimisme", luidt daarom nu ook de conclusie.

De vliegangst onder luchtreizigers blijkt met de aanslagen maar licht gestegen tot hetzelfde niveau van tijdens de Golfoorlog. Slechts bijna 60% zegt helemaal geen angst voor vliegen te hebben. In rustige tijden ligt dat percentage rond de 70.

Het onderzoek, dat met als invalshoek van de slechtere economische situatie toevallig in de week van de terreuraanslagen werd gehouden, toont aan dat voor de aanslagen 36% van de Nederlanders het gevoel had in een recessie te verkeren. Het 'crisisgevoel' liep de dagen na de tragedie in de VS op tot 60%, maar is daarna teruggezakt tot nu circa 45%. Na de aanslagen werd het onderzoek met enkele specifieke vragen verlengd.

Het toeristisch bedrijfsleven in Nederland, waar arbeidstijdverkorting nu nog aan de orde van de dag, is beter in klagen dan in het initiëren van prikkelende consumentenacties en aanbiedingen tijdens de huidige periode, vindt Marcel Baltus, gespecialiseerd in toeristische communicatie. "Ook in een periode van malaise zou de toeristische sector moeten tonen een professionele bedrijfstak te zijn."

Hij vervolgt: "Klagen is het meest ineffectieve marketinginstrument. Om de gevolgen van de verlaagde reisdrang in ieder geval gedeeltelijk te kunnen opvangen, moet men juist snel met ludieke, aansprekende en aantrekkelijke geprijsde acties komen. Superaanbiedingen doen wonderen voor het consumentenvertrouwen."

De communicatie-adviseur lijkt gelijk te gaan krijgen. Op het hoofdkantoor van de KLM bestaan aanwijzingen, dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen ook Europa met een lagetarievenoffensief gaan bestoken. Op die manier moeten de mensen weer vanachter de deprimerende tv-beelden in het vliegtuig worden gelokt. De KLM voelt zich daarbij echter in het nadeel omdat de Amerikaanse maatschappijen wel een forse som geld aan overheidssteun hebben gehad, terwijl de maatschappijen in Europa nog op een besluit wachten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 10 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.