De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 10 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw en Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Euromonitor: 'Ik kan nog
altijd met vakantie gaan'

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Zelfstandige lokale ondernemers zijn nog altijd niet goed voorbereid op de komst van de euro. Zo'n drie maanden voordat de nieuwe Europese munt in roulatie komt, prijst 25% van de lokale winkeliers de artikelen niet dubbel. Dit blijkt uit het maandelijkse Euromonitor-onderzoek van het Economisch Bureau ING en De Telegraaf.

Vooral marktkooplieden zien het nut van nu al dubbelprijzen niet in. Zij zeggen pas over te zullen gaan op europrijskaartjes als het verplicht wordt gesteld. Een marktkoopman uit Utrecht zegt zelfs een deel van de overgangsfase te zullen ontlopen. "Ik ga gewoon de eerste paar weken van 2002 met vakantie."

Van de 148 lokale winkels die de afgelopen maand door de studententeams zijn bezocht, waren er 37 die geen consequente dubbele prijsnotatie hanteerden. Van deze 37 zelfstandigen geeft een deel aan de ingrijpende veranderingen die de euro met zich meebrengt, nog niet uitgevoerd te hebben uit desinteresse of afkeer van de nieuwe eenheidsmunt. Zo vindt een eigenaar van een foto/videozaak in Deventer dat "dat gedoe met de euro" misleidend is voor zijn klanten. Ook de relatief omvangrijke investeringen noemen velen als reden om de veranderingen voor zich uit te schuiven. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat een klein deel van de ondernemers nog altijd niet goed is geïnformeerd over de komst van de euro. Sommige winkeliers hebben zelfs nog nooit gehoord van het Nationaal Forum voor Introductie van de Euro (NFE). Daarnaast wordt de overgangsperiode door een groep winkeliers danig onderschat. "Omprijzen? Dat doen we wel in het laatste weekeinde van het jaar", zo laat een eigenaar van een computerzaak weten.

Winkels met vers- of veilingproducten, zoals bijvoorbeeld groentezaken, slagerijen en bloemenverkopers, zeggen uit vooral praktische overwegingen louter de guldenprijs te hanteren. Behalve dat zij geconfronteerd worden met variërende dagprijzen, worden de inkoop- en veilingprijzen nog steeds in guldens gegeven.

Het merendeel van de grote winkelketens is goed voorbereid op de komst van de nieuwe munt. Zij hebben inmiddels al veel gedaan aan personeelstrainingen, voorlichtingscursussen en nieuwe kassa's en pinautomaten. Ook zetten zij over het algemeen zowel de gulden- als de europrijs op de artikelen.

Volgens de onderzoekers blijft een duidelijke trend naar mooie europrijzen vooralsnog afwezig. De veranderingen in de guldenprijzen zijn volgens de meeste ondernemers niet direct te relateren aan de overgang naar psychologische europrijzen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 10 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.