AMSTERDAM - Zelfstandige lokale ondernemers zijn nog altijd niet goed voorbereid op de komst van de euro. Zo'n drie maanden voordat de nieuwe Europese munt in roulatie komt, prijst 25% van de lokale winkeliers de artikelen niet dubbel. Dit blijkt uit het maandelijkse Euromonitor-onderzoek van het Economisch Bureau ING en De Telegraaf.
Vooral marktkooplieden zien het nut van nu al dubbelprijzen niet in. Zij zeggen pas over te zullen gaan op europrijskaartjes als het verplicht wordt gesteld. Een marktkoopman uit Utrecht zegt zelfs een deel van de overgangsfase te zullen ontlopen. "Ik ga gewoon de eerste paar weken van 2002 met vakantie."
Van de 148 lokale winkels die de afgelopen maand door de studententeams zijn bezocht, waren er 37 die geen consequente dubbele prijsnotatie hanteerden. Van deze 37 zelfstandigen geeft een deel aan de ingrijpende veranderingen die de euro met zich meebrengt, nog niet uitgevoerd te hebben uit desinteresse of afkeer van de nieuwe eenheidsmunt. Zo vindt een eigenaar van een foto/videozaak in Deventer dat "dat gedoe met de euro" misleidend is voor zijn klanten. Ook de relatief omvangrijke investeringen noemen velen als reden om de veranderingen voor zich uit te schuiven. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat een klein deel van de ondernemers nog altijd niet goed is geïnformeerd over de komst van de euro. Sommige winkeliers hebben zelfs nog nooit gehoord van het Nationaal Forum voor Introductie van de Euro (NFE). Daarnaast wordt de overgangsperiode door een groep winkeliers danig onderschat. "Omprijzen? Dat doen we wel in het laatste weekeinde van het jaar", zo laat een eigenaar van een computerzaak weten.
Winkels met vers- of veilingproducten, zoals bijvoorbeeld groentezaken, slagerijen en bloemenverkopers, zeggen uit vooral praktische overwegingen louter de guldenprijs te hanteren. Behalve dat zij geconfronteerd worden met variërende dagprijzen, worden de inkoop- en veilingprijzen nog steeds in guldens gegeven.
Het merendeel van de grote winkelketens is goed voorbereid op de komst van de nieuwe munt. Zij hebben inmiddels al veel gedaan aan personeelstrainingen, voorlichtingscursussen en nieuwe kassa's en pinautomaten. Ook zetten zij over het algemeen zowel de gulden- als de europrijs op de artikelen.
Volgens de onderzoekers blijft een duidelijke trend naar mooie europrijzen vooralsnog afwezig. De veranderingen in de guldenprijzen zijn volgens de meeste ondernemers niet direct te relateren aan de overgang naar psychologische europrijzen.