AMSTERDAM - De piloot van de zakenjet die maandag op de Milanese luchthaven Linate op een vliegtuig van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS botste, dacht dat hij zich op een andere weg naar de startbaan bevond.
Onderzoekers van het ongeluk, dat aan 118 mensen het leven kostte, hebben dat dinsdag verklaard na analyse van de gesprekken tussen de verkeerstoren en de piloot van de tweemotorige Cessna. De piloot leefde volgens de onderzoekers in de veronderstelling dat hij zich op de taxibaan R5 bevond, die om de enige startbaan van Linate heen loopt. Maar in werkelijkheid reed hij met zijn vliegtuig in dichte mist op de R6, die rechtstreeks naar de startbaan leidt. De Cessna raakte de MD-87 van SAS toen die snelheid maakte om op te stijgen.
Het toestel, dat met 110 inzittenden en een volle kerosinetank op weg ging naar Kopenhagen, reed 250 kilometer per uur toen het in de flank werd geraakt door de Cessna. Het vliegtuig schoof van de startbaan tegen een bagagedepot en vloog in brand. De grondradar van de luchthaven was al maanden buiten werking. Volgens deskundigen had de verkeersleiding de ramp kunnen voorkomen als het systeem wel had gefunctioneerd. Vliegvelden zijn echter niet verplicht een grondradar te hebben.