De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 10 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw en Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Piloot zakenjet vergiste
zich in startbaan

   
 

AMSTERDAM - De piloot van de zakenjet die maandag op de Milanese luchthaven Linate op een vliegtuig van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS botste, dacht dat hij zich op een andere weg naar de startbaan bevond.

Onderzoekers van het ongeluk, dat aan 118 mensen het leven kostte, hebben dat dinsdag verklaard na analyse van de gesprekken tussen de verkeerstoren en de piloot van de tweemotorige Cessna. De piloot leefde volgens de onderzoekers in de veronderstelling dat hij zich op de taxibaan R5 bevond, die om de enige startbaan van Linate heen loopt. Maar in werkelijkheid reed hij met zijn vliegtuig in dichte mist op de R6, die rechtstreeks naar de startbaan leidt. De Cessna raakte de MD-87 van SAS toen die snelheid maakte om op te stijgen.

Het toestel, dat met 110 inzittenden en een volle kerosinetank op weg ging naar Kopenhagen, reed 250 kilometer per uur toen het in de flank werd geraakt door de Cessna. Het vliegtuig schoof van de startbaan tegen een bagagedepot en vloog in brand. De grondradar van de luchthaven was al maanden buiten werking. Volgens deskundigen had de verkeersleiding de ramp kunnen voorkomen als het systeem wel had gefunctioneerd. Vliegvelden zijn echter niet verplicht een grondradar te hebben.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 10 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.