AMSTERDAM - De terroristische aanslagen in de VS zijn ook hard aangekomen bij Gucci. Volgens het Italiaanse modehuis, dat opgenomen is in de AEX-index, zullen de resultaten over heel 2001 lager uitkomen dan verwacht door de plotseling onzekere economische omstandigheden.
|
De terroristische aanslagen in de VS zijn ook hard aangekomen bij Gucci. (Foto: REUTERS)
|
Bestuursvoorzitter Domenico de Sole denkt dat Gucci er onder zal lijden als mensen door de internationale crisis minder gaan reizen. Het concern zet namelijk een belangrijk deel van zijn luxe producten af in toeristenoorden als Hawaii, Las Vegas en Hongkong.
De Sole verwacht ook dat de verkopen via grote warenhuizen, goed voor circa 30% van de omzet, dit jaar gaan terugvallen nu veel luxe winkelketens uit de VS hebben laten weten niet te zullen afreizen naar de Parijse modeweek. "De tragische gebeurtenissen van 11 september hebben de handel in luxe goederen in grote onzekerheid gestort", aldus de bestuursvoorzitter.
Deze onzekerheid heeft Gucci gisteren genoopt tot het afgeven van zijn tweede winstwaarschuwing van dit jaar. Het modehuis gaat ervan uit dat de winst per aandeel over heel 2001 tussen de $2,60 en $3 zal uitkomen.
Begin dit jaar rekende Gucci nog op een winst per aandeel van $3,40. Deze winstverwachting was in juni door tegenvallende rente-inkomsten echter al verlaagd naar 'tenminste' $3. "Als de aanslagen in de VS niet waren gebeurd, zou onze winst aan het einde van het jaar boven de $3 per aandeel zijn uitgekomen", verklaarde De Sole gisteren.
Gucci heeft nu ook de omzetverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Het concern gaat uit van een omzet tussen de $2,3 en 2,4 miljard, terwijl het eerder nog rekende op $2,45 miljard.
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden heeft Gucci gisteren meevallende kwartaalcijfers gepresenteerd. De omzet steeg in het tweede kwartaal, dat voor het modehuis eindigt op 31 juli, met 7,6% naar $534,5 miljoen. De nettowinst nam met 2,5% toe tot $83 miljoen.
Het eigen Gucci-merk leverde in het tweede kwartaal een goede prestatie. De omzet van het 'huismerk' klom met 10,6% naar $369,1 miljoen. Vooral in Japan en de rest van Azië werden meer Gucci-producten afgezet. In de VS vielen de verkopen echter tegen door het zwakke consumentenvertrouwen en minder bestedingen van (Japanse) toeristen.
De verlieslijdende dochteronderneming Yves Saint Laurent zag de omzet dalen met 19% naar $116,4 miljoen. Teruglopende verkopen in de VS en het Midden-Oosten waren hiervoor verantwoordelijk.
Analist Ton van Ooijen (SNS Securities) vindt dat Gucci in het tweede kwartaal "hele mooie cijfers" heeft geboekt. "Die waren boven verwachting doordat het Gucci-merk het heel goed deed. En de verliezen bij Yves Saint Laurent waren kleiner dan verwacht."
Van Ooijen is echter onaangenaam verrast door de tweede winstwaarschuwing van dit jaar van Gucci. Het modehuis houdt voor het Gucci-merk rekening met een omzetdaling van 10% in het tweede halfjaar. De verliezen bij Yves Saint Laurent en de overige activiteiten zullen volgens het concern geen herstel laten zien.
Gucci wordt naar verwachting in april 2004 overgenomen door het Franse Pinault Printemps-Redoute (PPR). Na een jarenlange en weinig chique juridische strijd heeft het Franse Louis Vuitton Moet Hennesy, verkoper van dure tasjes en champagne, eerder deze maand besloten zijn belang in Gucci voor ruim EUR2 miljard te verkopen aan PPR.
Daarmee krijgt PPR een belang van ruim 53% in het Italiaanse modehuis. Als onderdeel van de transactie betaalt Gucci zijn aandeelhouders, met uitzondering van PPR, eind dit jaar een buitengewoon dividend van $7 per aandeel.
Modehuis Gucci lijdt onder de onzekere economische omstandigheden die heersen na de terroristische aanvallen op de VS. FOTO: REUTERS