De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 21 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
Begroting 2002
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nasleep tragedie VS treft groei Schiphol
   
 

Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol wordt zwaar getroffen door de gevolgen van de tragedie in de VS. Vliegmaatschappijen hebben wereldwijd het mes gezet in hun netwerken waarvan ook Schiphol met inkrimpingen de dupe wordt.

Niet alleen de KLM, maar ook veel andere grote maatschappijen snoeien in hun netwerk, zowel in Europa als intercontinentaal. De knooppuntfunctie van 'mainport' Schiphol komt daarmee serieus in gevaar.

United Airlines, 's werelds grootste luchtvaartmaatschappij, staakt voorlopig voor de maand oktober de pas gestarte dagelijkse vluchten tussen Schiphol en Chicago. Ook voor het compleet verdwijnen van vluchten van andere maatschappijen wordt serieus gevreesd.

Welk effect de reducties zullen hebben op het groeiscenario en met name op het aantal vliegbewegingen is onduidelijk. Vaststaat dat Schiphol daardoor in elk geval ruim onder de groei- en milieulimieten kan blijven.

Voor de in de luchtvaartsector omstreden privatisering, die in de Tweede Kamer dreigt te worden tegengehouden, had het ook op geen slechter moment kunnen komen. Toch lijkt de Schiphol-directie nog steeds aan een beursgang voor het eind van dit jaar vast te willen houden.

Voor Schiphol breekt een onzekere periode aan als veel verbindingen van en naar die luchthaven wegvallen, waarmee de 'mainport'-functie opnieuw onder druk komt te staan. Alle grote luchtvaartmaatschappijen schrappen na de tragedie in de VS nu in bestemmingen uit hun netwerken en in het gunstigste geval het aantal vluchten.

De alliantievorming zorgde al eerder voor het verdwijnen van veel luchtlijnen en grote internationale maatschappijen, die zich hebben teruggetrokken op de knooppunten van hun eigen allianties in Europa, zoals Frankfurt, Parijs en Londen.

Via Schiphol vallen nu nog minder passagiers te 'halen', onder meer door de afgenomen reisactiviteit en de reducties van de KLM, waardoor ook veel minder passagiers doorvliegen naar andere bestemmingen in en buiten Europa. Het belang van luchthavens wordt vooral gemeten naar netwerk, vluchtfrequenties en aantallen passagiers.

De president-directeuren van de KLM en Schiphol spraken gisteren in een gezamenlijke advertentie hun waardering uit voor iedereen die "belangeloos en met grote betrokkenheid" heeft geholpen bij de opvang van op de luchthaven gestrande passagiers




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 21 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.