AMSTERDAM - Airbus houdt vast aan de bouw van een superjumbo, de A380. Wel gaat de Europese vliegtuigfabrikant met toeleveranciers onderhandelen over een lagere vergoeding voor de levering van onderdelen.
|
EADS denkt dat dochter Airbus dit jaar 320 in plaats van 330 toestellen zal opleveren. (Foto: EPA)
|
Dit heeft moederconcern EADS - European Aeronautic Defence and Space Company - gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers gezegd. De voorgenomen kostenbesparing maakt onderdeel uit van een scala maatregelen, die de luchtvaart- en defensiegigant treft naar aanleiding van de terreuracties in de Verenigde Staten. De luchtvaartmaatschappijen, Airbus' klanten, zijn door die ramp zwaar getroffen.
De toeleveranciers vormen nu 40% van de totale productiekosten van een gemiddeld Airbus-toestel. Bij het A380-project wil de fabrikant deze kostenpost verkleinen, te meer nu het Duitse Lufthansa een besluit over een grote order voor deze superjumbo heeft uitgesteld. Een algehele prijsverlaging voor de inkoop van onderdelen is "op dit moment" niet aan de orde.
Onder de toeleveranciers bevinden zich Stork en Ten Cate. Een woordvoerder van Stork zei gisteren in een reactie "geen enkel signaal" te hebben gekregen dat bestaande contracten zullen worden opengebroken. Stork heeft een contract getekend voor de levering van glare (de huid van het toestel). Daarnaast zal het Naardense industriële concern de vleugelvoorranden gaan maken. De onderhandelingen over dat contract lopen nog.
Textielfabrikant Ten Cate laat eveneens weten niets te hebben gehoord. "Maar ik denk dat de speelruimte voor Airbus klein is", aldus een zegsman. "Alle toeleveranciers zijn individueel gecertificeerd. Airbus kan dus niet zomaar gaan shoppen."
Naast het streven naar lagere inkoopprijzen voor de A380 heeft EADS de geplande uitbreiding van de jaarlijkse Airbus-productie bevroren. Verder worden tijdelijke arbeidscontracten niet verlengd. Gedwongen ontslagen, zoals de maximaal 30.000 banen die Boeing wil schrappen, vallen vooralsnog niet. "Het is niet de Europese manier om massaal mensen te ontslaan", sprak EADS-topman Rainer Hertrich. "Bovendien zijn wij flexibel omdat we veel tijdelijke arbeidskrachten in dienst hebben. Massaontslag is dus ook niet nodig."
Volgens EADS is de marktpositie van dochter Airbus geheel anders dan die van aartsrivaal Boeing. Hertrich: "Boeing heeft een productiecapaciteit van 500 vliegtuigen per jaar. Dat wordt nu met 20% teruggebracht naar 400. Wij hebben een productiecapaciteit van circa 330 toestellen en waren bezig dat op te voeren naar 390 à 400. Door die investeringen te schrappen, zitten we eveneens op een reductie van bijna 20%", zo rekende hij voor. Airbus zal naar verwachting dit jaar 320 in plaats van de geplande 330 toestellen opleveren.
Overigens denkt EADS dit jaar nog altijd in totaal 100 'zekere orders' voor de superjumbo binnen te halen. Het concern hield gisteren dan ook vol veel vertrouwen in de toekomst van de A380 te hebben. Even belangrijk lijkt dat EADS al veel geld in het superjumbo-project heeft gestoken. Het project werd al een keer uitgesteld: in 1998 ten tijde van de Azië-crisis. Het concern denkt dat de huidige dip eindigt in een lichte recessie die eind 2002 voorbijgetrokken zal zijn.
Desalniettemin handhaaft EADS de financiële doelstellingen. Voor dit jaar betekent dat een groei van het bedrijfsresultaat met 15% en een omzetgroei van 25%. In het eerste halfjaar viel de omzet 33% hoger uit op 14 miljard bij een 38% hoger bedrijfsresultaat van 764 miljoen. Er bestaat dus ruimte om een terugval in de tweede jaarhelft op te vangen.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (voor afschrijving goodwill) bedroeg 456 miljoen, tegenover een verlies van 115 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het middellange doel - een bedrijfsresultaat van 10% van de omzet - handhaaft EADS eveneens.