De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 21 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
Begroting 2002
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Massaontslagen dreigen
door gevolgen ramp

Van onze verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Zeker tienduizenden tot honderdduizend werknemers in ons land zullen door de aanslagen in de VS en de economische gevolgen gedeeltelijk werkloos worden. Dat meldden betrouwbare bronnen op het ministerie van Sociale Zaken.

De internationale luchtvaart en de hieraan gerelateerde bedrijvigheid lopen momenteel forse klappen op. De vier grootste Amerikaanse vliegmaatschappijen en vliegtuigbouwer Boeing hebben in totaal al 99.000 ontslagen aangekondigd. British Airways schrapt 7000 banen.

De economische gevolgen van de rampspoed in de VS zullen zich hoogstwaarschijnlijk als een olievlek over meerdere sectoren en bedrijven verspreiden. De eerste signalen zijn er al. Het ministerie van Sociale Zaken wordt bestookt met telefoontjes van verontruste ondernemers.

Naast de Nederlandse vliegmaatschappijen, cateraars, bagage-afhandelingsbedrijven en hun toeleveranciers staan ook de reisorganisaties, bloemenexporteurs en vervoerders inmiddels onder zware druk, aldus ingewijden op het ministerie.

Werktijdverkorting moet in ons land massa-ontslagen voorkomen. Bedrijven komen hiervoor in aanmerking als ze aannemelijk maken dat ze kampen met een ernstige en tijdelijke vermindering van hun productie als gevolg van plotselinge, onvoorziene omstandigheden. De Arbeidsinspectie verleent formeel de toestemming.

Minister Vermeend (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft de Tweede Kamer gisteren officieel laten weten "de aanslagen in de VS als mogelijke grond" te beschouwen voor werktijdverkorting.

Ondernemers kunnen zo een extreem moeilijke periode overbruggen zonder personeel te hoeven ontslaan. De betrokken werknemers komen tijdelijk in de ww terecht en krijgen 70% van hun laatstverdiende loon uitgekeerd. In de meeste cao's is afgesproken dat de werkgevers dit percentage uit eigen zak aanvullen tot 80 of zelfs 100%. Werktijdverkorting geldt maximaal voor zes maanden.

De KLM kreeg dinsdag al als eerste grote bedrijf in ons land van Vermeend hoogstpersoonlijk toestemming om zeker 2000 tot 3000 van de 26.000 werknemers korter te laten werken. Werktijdverkorting betekent bijvoorbeeld dat KLM-monteurs die onderhoud verrichten voor de geplaagde buitenlandse vliegmaatschappijen een week wel en een week niet werken.

Tijdens de mkz-crisis eerder dit jaar deed het Nederlandse bedrijfsleven een massaal beroep op het noodinstrument 'werktijdverkorting'. De Arbeidsinspectie stelde zich toen ruimhartig op. Maar liefst 1280 van de in totaal 1450 aanvragen werden gehonoreerd. Het ging om bedrijven in zeer uiteenlopende sectoren, zoals landbouw, horeca, detailhandel en de bouw- en vervoerssector.

De bronnen op het ministerie van Sociale Zaken melden tevens dat het korter werken op kosten van de ww-kas minister Vermeend "goed van pas komt". In de ww- en wao-fondsen zit een overschot van in totaal ƒ17,6 miljard, opgebracht via werkgevers- en werknemerspremies.

De sociale partners eisen een forse lastenverlichting vanwege de miljardenoverschotten. Het kabinet ziet dat niet zitten en is slechts bereid tot een zeer geringe premieverlaging. Via werktijdverkorting vloeit een deel van het premiegeld toch weer terug naar de bedrijven en werknemers.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 21 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.