De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 19 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
Begroting 2002
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  DTM-première op Zandvoort wordt ingetogen gevierd
   
 

ZANDVOORT - Niet wetende wat de wereld, en dus ook Nederland, de komende dagen nog boven het hoofd hangt, maakt het Circuit Park Zandvoort zich 'gewoon' op voor de DTM-race die komend weekeinde voor het eerst in Nederland plaatsheeft.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x340, 24kb)
Vier 'rookies' op een rij.
Naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Staten, werd ook in Zandvoort gediscussieerd of het evenement doorgang kon c.q. moest vinden, maar zo verklaarde circuit-directeur Hans Ernst gisteren tijdens de persbijeenkomst: "We hoeven niet vromer dan de paus te zijn, in dit geval de Formule 1 die afgelopen zondag op Monza ook heeft gereden. Bovendien heeft president Bush gezegd: we gaan 'back to business'. We volgen wat dat betreft dan ook Amerika. We zullen alleen het hele gebeuren rond de DTM-race wat ingetogener houden door bijvoorbeeld het optreden van de showband te schrappen".

De Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) is niet alleen een prestigieuze toerwagenstrijd, waarin de Duitse automerken Audi, Mercedes en Opel met dikke, stoere wagens vertegenwoordigd zijn en wier 4.0V8-motoren maar liefst 460 pk leveren. Het DTM staat ook als een huis, zoals gisteren al zichtbaar werd. In de rennerskwartieren waren al volop bouwactiviteiten waarneembaar om enorme ontvangstruimten op te zetten, waarbij de ene hospitality unit nog grootser en mooier is dan de ander. Het hele, verplaatsbare circus was afkomstig uit Oostenrijk waar twee weken terug de vorige DTM-race werd gehouden. Jammergenoeg voor Zandvoort stelde de Duitse Mercedes-rijder Bernd Schneider daar de titel al veilig.

Het CPZ is al jarenlang bezig geweest om deze toerwagenattractie naar Zandvoort te krijgen. Destijds hielpen fraai uitgevoerde bidboeken niet en later verminderde de interesse vanuit Nederland toen het DTM zich in een neerwaartse spiraal bevond. Onder aanvoering van genoemde drie automerken werd het voormalige Deutsche Tourenwagen Meisterschaft in 2000 nieuw leven in geblazen. Met 540.000 bezoekers op de circuits en meer dan 60 uur televisie-uitzendingen in 174 landen kon van een groot succes worden gesproken.

De Nederlandse première sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van het CPZ om naast de Marlboro Masters of Formula 3 nog meer internationaal aansprekende evenementen in huis te halen. Voor volgend jaar staan ook de FIA sportscars en het Eurosport Super Weekend (o.a. GT's) op de kalender. In dat kader heeft het CPZ meer geluiddagen bij de provincie aangevraagd dan de huidige vijf. DTM staat echter voorop en daartoe werd met organisator ITR een drie-jarige overeenkomst gesloten. Volgend jaar wordt overwogen daar nog eens drie jaar aan vast te plakken. Aantrekkelijke bijkomstigheid en zeker geen onbelangrijke: de Nederlandse Mercedes-coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman behoren tot wat Huisman als "de Formule 1 van de toerwagensport' bestempelt. De 33-jarige Huisman is dit seizoen zelfs de beste 'rookie'. De viervoudig Europees Porsche Supercup-kampioen bezet momenteel de zesde plaats en kan met enig 'wishfull thinking' nog Vice-Meister worden.

Ernst maakte er geen geheim van dat de DTM-deal minder te maken had met dat nationale element als wel met vooral geld. "Dat kwam op de eerste plaats maar daar zijn we uitgekomen". Tot de basisvoorwaarden behoorde onder andere het schoon opleveren van het circuit in verband met de eigen, vaste sponsors van het DTM. Een uitzondering werd gemaakt voor CPZ-founders als Philip Morris. Daarnaast moest het CPZ de basiskosten voor zijn rekening nemen, waarbij recentelijk nog de aanleg van een betonnen muur voor de pitsvangrails werd opgelegd. Ernst schat dat bij 10 tot 12.000 toeschouwers het 'break even'-punt wordt bereikt, daarboven gaan het CPZ en ITC gezamenlijk verdienen. Op basis van de voorverkoop ziet het er voor beide partijen gunstig uit. Zeker is dat de Nederlandse vestigingen van Mercedes, Opel en Audi duizenden gasten hebben uitgenodigd en dat de hoofdtribune nagenoeg is uitverkocht.

Een DTM-weekeinde bevat een vastomlijnd programma, waarvan ook de Volkswagen Lupo, Porsche Carrera Cup en Formule Volkswagen (met de Nederlander Elran Nijenhuis) deel uitmaken. Normaal gesproken zou ook de Duitse Formule 3 in actie komen. Omdat die klasse echter maar een keer in het buitenland mag uitkomen en dat al is gebeurd in Oostenrijk, verviel de follow-up van de in augustus gehouden andere Masters.

Het tijdschema van het DTM luidt: Vrijdag: 09.00-09.15 DTM Roll Out, 10.30-12.00 test 1, 14.15-15.45 test 2. Zaterdag: 09.45-10.45 vrije training, 13.05-13.50 tijdtraining, 14.00-15.00 Pit Walk. Zondag: 10.00-10.30 Warm Up, 13.30-14.30 Pit Walk, 15.22 Kwalificatierace(8 ronden), 15.58 Race (24 ronden).




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 19 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.