AMSTELVEEN - De KLM heeft gisteren aan het eind van Prinsjesdag van minister Vermeend (Sociale Zaken) toestemming gekregen voor arbeidstijdverkorting. Voor hoeveel KLM-medewerkers die maatregel gaat gelden, is onduidelijk. Dat wordt vandaag of morgen bekendgemaakt.

|
Door de samenwerking met Northwest Airlines wordt KLM onevenredig hard getroffen. (Foto: Frans Jongen)
|
De KLM-directie heeft gisteren ook officieel gewaarschuwd dat over het boekjaar 2000/2001 een operationeel verlies zal worden geleden. De omvang kan niet worden voorspeld, omdat onzekerheid bestaat over de duur van de huidige problemen.
De crisis in de internationale luchtvaart treft op korte termijn bij de KLM naar verwachting 2000-3000 medewerkers. De KLM-leiding probeert gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen door naast arbeidstijdverkorting voor de vaste medewerkers ook contracten met inhuurkrachten te beëindigen.
"We zijn blij dat het kabinet met de toestemming zo snel de mogelijkheden biedt om snel op de ontstane crisissituatie te reageren", aldus KLM-directiewoordvoerder Frank Houben. Personeel dat door arbeidstijdverkorting wordt getroffen zal naast het beperkte KLM-salaris kunnen rekenen op aanvulling met een beperkte werkloosheidsuitkering.
KLM-president Leo van Wijk spreekt samen met een aantal andere directies van grote Europese maatschappijen morgen met Loyola de Palacio, Europees Commissaris van Transport, over noodzakelijke steun om de crisis het hoofd te bieden "In dat gesprek zal ik aandringen op het gezamenlijk zoeken van oplossingen voor deze moeilijke situatie. Ook zal ik erop aandringen dat op Europees niveau één lijn wordt getrokken, daar waar het steunoperaties betreft", aldus Van Wijk.
De KLM heeft over de noodzakelijke maatregelen al eerder deze week uitvoerig overleg gehad met de vakbonden. De ondernemingsraad heeft gistermiddag indringend met de directie over de maatregelen gesproken. "Het is duidelijk dat snelle maatregelen nodig zijn om de continuïteit van ons bedrijf op korte en lange termijn veilig te stellen. Nú de juiste zorgvuldigheid betrachten voorkomt paniekvoetbal, zónder de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen in gevaar te brengen", aldus een reactie van de ondernemingsraad van de KLM.
De arbeidstijdverkorting is noodzakelijk omdat bij de KLM het aantal vluchten moet worden gesaneerd onder druk van het dalend aantal passagiers. Het mes gaat vermoedelijk vooral in een flink deel van de meerdere dagelijkse vluchten naar KLM-bestemmingen, zoals Detroit (5x), Minneapolis en New York. Maar ook in Europa zullen vluchten worden geschrapt, omdat het merendeel van de KLM-passagiers - ruim 65% - via Schiphol doorreist naar bestemmingen in Europa en het Midden-Oosten.
De KLM wordt onevenredig zwaar getroffen, omdat in de alliantie met Northwest Airlines uitsluitend is ingezet op het transatlantisch verkeer. De KLM dankt eenderde van de passagiers en een kwart van alle vracht aan die transatlantische routes, waarop winst, maar ook verlies op fifty-fifty-basis met Northwest Airlines worden gedeeld.
KLM-president Leo van Wijk heeft in een speciale boodschap alle ruim 26.000 KLM-medewerkers op het ergste voorbereid. De Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel, de grootste vakbond bij de KLM waarbij vrijwel alle bijna 8000 stewardessen en stewards zijn aangesloten, heeft vertrouwen dat de KLM-directie in samenspraak met de bonden de juiste beslissingen neemt. De bond verwacht dat door de situatie overtolligheid bij het cabinepersoneel zal ontstaan. De VNC stelt zich op het standpunt dat overtolligheid eerst met het toekennen van deeltijdverzoeken, non-activiteit en het uitkeren van oude vakantiedagen opgelost moet worden, vóórdat er over werktijdverkorting gesproken kan worden.