De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 19 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
Begroting 2002
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Jongeren zien elkaar
ondanks mobieltje
en e-mail steeds vaker

   
 

AMSTERDAM - Jongeren zien elkaar steeds vaker ondanks de opmars van de mobiele telefoon, sms-en en e-mailen. Digitale contacten leiden tot echte contacten, wat de vriendschap onder jongeren versterkt.

Dat blijkt uit het onderzoek Jongeren 2001 dat vandaag verschijnt. In de tweejaarlijkse monitor geven jongeren aan dat zij juist dankzij deze moderne communicatietechnieken hun vrienden vaker zien.

Vrienden

Dit opgeteld bij de vele telefoontjes en e-mailtjes die worden gedaan, ontstaan er volgens de onderzoekers netwerken van vrienden die soms letterlijk 24 uur per dag, zeven dagen per week met elkaar zijn verbonden.

De hechte vriendschappen vinden wel plaats onder bestaande vrienden. Nieuwe contacten worden nauwelijks opgedaan door sms en internet. Jongeren ervaren de nieuwe communicatiemiddelen als een gevoel van veiligheid en vrijheid.

Vrienden zijn op die manier altijd binnen handbereik als je ze nodig hebt en ouders weten dat ze hun kind kunnen bereiken. Ook als je te laat komt voor een afspraak biedt het mobieltje uitkomst.

De nieuwe manieren van communicatie hebben er niet toe geleid dat jongeren minder gebruikmaken van traditionele media als tv, radio, tijdschriften en kranten.

Radio

Waar het gaat om de favoriete radiozender heeft Radio 3FM zijn eerste plaats moeten afstaan aan Radio 538, Yorin FM en Sky Radio.

Jongeren 2001 is een omvangrijk onderzoek naar het denken en doen van kinderen en jongeren van zes tot 24 jaar. In 1991 werd het eerste onderzoek gehouden; het onderzoek van 2001 is het zesde. De uitvoering was dit jaar voor het eerst in handen van onderzoeksbureau Qruis, een dochterbedrijf van onderzoeksbureau Interview NSS. (ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 19 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.