De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 17 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Instorten vliegmarkt treft maatschappijen keihard
   
 

AMSTELVEEN - De grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben dit weekeinde na het instorten van de vliegmarkt direct het mes gezet in hun organisaties; tienduizenden banen staan op de tocht en de vliegoperaties worden met 20% verminderd. KLM-president Leo van Wijk heeft nog geen zicht op de mogelijke gevolgen voor KLM-operaties en het -personeel als gevolg van de terreuraanslagen in de VS.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
KLM heeft nog geen zicht op de gevolgen van het instorten van de vliegmarkt. (Foto: ANP)
"Over mogelijke maatregelen voor de KLM valt nog niets te zeggen. Het is daarvoor nu nog te vroeg. Veel zal afhangen van de ontwikkelingen in de komende dagen en weken. Wij concentreren ons daarom nu eerst zoveel mogelijk op het weer opstarten van ons bestaande netwerk", zei gisteravond woordvoerder Frank Houben, namens de KLM-topman.

Continental Airlines, de vijfde maatschappij in de VS, heeft in het weekeinde als eerste aangekondigd, dat ongeveer 12.000 van de huidige 56.000 medewerkers moeten worden ontslagen. Het dramatische nieuws werd door de aangeslagen topman Gordon Bethune zelf bekendgemaakt.

De KLM-directie wijst erop dat de situatie in de Verenigde Staten wezenlijk verschilt van die in Europa. Het gaat bij de Amerikaanse maatschappijen voor het overgrote merendeel van hun operaties om binnenlands vliegverkeer. Vooral in die thuismarkt is sprake van een teruglopende vraag.

De Amerikaanse KLM-partner, Northwest Airlines, de vierde maatschappij ter wereld, vermindert het aantal vluchten met 20%. Hoeveel van de 53.000 medewerkers overbodig worden is onduidelijk. Ook 's werelds grootste luchtvaartmaatschappij United Airlines reduceert voorlopig alleen de operaties, eveneens met ongeveer 20%.

Continental is vanwege de uitzonderlijke service populair bij passagiers. "Het is een ramp om als beste maatschappij zulke waardevolle medewerkers aan de kant te moeten zetten", zei Bethune, die ook het mes zet in een vijfde van alle vluchten.

De aanslagen van afgelopen dinsdag zorgen voor een sterke afname in de vraag naar vliegreizen. De vliegtarieven moeten bovendien fors omhoog vanwege de kosten van nieuwe en strengere veiligheidsmaatregelen; dat zal ook zorgen voor minder passagiers. De internationale organisatie voor de burgerluchtvaart IATA, maakte vorige week al bekend dat de schade in de eerste week na de aanslagen voor de luchtvaartsector op meer dan Hfl.20 miljard wordt geschat.

Op vluchten naar de Verenigde Staten wordt door de KLM en ook door Martinair voorlopig geen vracht meegenomen tot volledige duidelijkheid bestaat over de nieuwe veiligheidsmaatregelen en als die zijn geïmplementeerd. De vier geannuleerde vluchten van vrachttoestellen van Martinair kunnen daarom ook nog niet vertrekken. KLM-woordvoerder Frank Houben kon gisteravond niet zeggen wanneer de luchtvrachtvluchten van Europa naar de VS weer op gang komen.

President George Bush en het Congres geven gehoor aan een oproep van de getroffen luchtvaartindustrie voor een topoverleg deze week om de voor het transport vitale luchtvaartsector uit de crisis te halen. Eén van de geopperde mogelijkheden is een staatssteun van om te beginnen $15 miljard. Gordon Bethun, topman van Continental noemt onmiddellijke actie noodzakelijk. "Het is een catastrofe voor de luchtvaartindustrie. We hebben te maken met 50% minder passagiers."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 17 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.