De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 13 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Heineken-topman
Vuursteen volgend
jaar met pensioen

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - In de nasleep van de terroristische aanvallen op de VS kwam het nieuws dat Heineken-topman Karel Vuursteen vertrekt niet echt meer als een schok. Vuursteen maakte gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers bekend dat hij in april volgend jaar zijn functie overdraagt aan de 54-jarige Antony Ruys, momenteel de tweede man van het concern.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 12kb)
Karel Vuursteen.
"Negen jaar bestuursvoorzitter is een lange tijd. Het was buitengewoon enerverend en ik heb een fantastische periode gehad, maar nu ik 60 jaar ben is het tijd om andere dingen te gaan doen, ook op aandringen van mijn vrouw", aldus Vuursteen gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Vuursteen lichtte grootaandeelhouder Freddy Heineken al een half jaar geleden in over zijn beslissing. "Zoiets is een natuurlijk proces, ik heb veel met hem gepraat, onder meer over wie mijn opvolger zou worden en over de continuïteit van het bedrijf. Tony Ruys is nog maar 54 jaar dus het is een mooie, natuurlijke overgang."

Vuursteen laat Heineken in goeden doen achter. Zo steeg de netto-omzet over het eerste halfjaar met 14% tot EUR4,5 miljard. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (exclusief buitengewoon resultaat) nam de eerste zes maanden van dit jaar met 20% toe tot EUR298 miljoen.Door de verkoop van het belang in de Spaanse hotelgroep NH Hoteles en door een bijzonder contant dividend uitgekeerd door Whitbread behaalde de bierbrouwer een buitengewoon resultaat na belastingen van EUR52 miljoen. Het bedrijfsresultaat groeide met 25% tot EUR513 miljoen. De nettowinst per aandeel (uit gewone bedrijfsuitoefening) steeg van EUR0,64 tot EUR0,76.

"Vooral die landen waar Heineken bier in het premium segment is gepostioneerd, deden het goed", aldus Vuursteen. In onder meer Amerika, Spanje, Frankrijk, Thailand en Italië steeg de afzet met 10%. Wereldwijd verkocht Heineken zo'n 11 miljoen hectoliter bier, dat is een stijging van 5%. In Nederland en Groot-Brittannië vielen de verkopen enigszins tegen. "Dat komt door een terugval van de Nederlandse biermarkt van 4%. Er zijn dit jaar minder evenementen en het weer was slechter." Verder had Heineken in eigen land last van het verbod op bierverkoop bij de benzinestations. Daar had het bedrijf juist een hoog marktaandeel.

De hogere afzet van Amstel Light in de VS compenseerde de lagere volumes van Amstel in Europa. Daardoor bleef de afzet van Amstel stabiel op 5,2 miljoen hectoliter.

De prestaties van Heineken in Polen vallen nog steeds tegen. Omzet en winst stonden daar onder druk vanwege de hoge koers van de zloty, en het merk EB loopt niet goed. "We zijn over Polen te optimistisch geweest. Volgend jaar draaien we quitte", zegt Vuursteen. Hij ontkent dat Heineken het kwakkelende EB-biermerk zal laten doodbloeden, maar investeringen zitten er niet in. "Een merk hef je niet op. Dat kost omzet. We blijven EB onderhouden."

Heineken blijft azen op een Britse overname en zou met name geïnteresseerd zijn in de resten die de Belgische concurrent Interbrew van de mededingingsautoriteiten moet afstoten na de aankoop van de Britse brouwer Bass. Vuursteen denkt niet dat Whitbread of Bass op de markt komen, maar wel het goed verkopende merk Carling en/of Schotse en Ierse bieren.

In Latijns-Amerika zit er nog niet veel schot in de overname van het Braziliaanse Kaiser. "Het moeilijke punt is daar de acquisitieprijs."

Verder heeft Duitse, zeer versnipperde, biermarkt de aandacht. Heineken houdt de regionale winstgevende merken goed onder de loep, voordat het een keus maakt. Interbrew is, door de koop van het Duitse Beck's, ook op deze markt verschenen. Volgens de vertrekkende topman zullen internationale brouwers het initiatief nemen tot de consolidatie van de Duitse markt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 13 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.