AMSTERDAM - Voor de bereikbaarheid van Amsterdam en Schiphol moet er rond de hoofdstad een tweede ringweg worden aangelegd. De Amsterdamse PvdA lanceert dit idee in het concept-programma voor de gemeenteraadsverkiezing van maart volgend jaar. De partij dringt aan op aanleg van de Westrandweg, een tweede Coentunnel van twee keer twee rijbanen en de ondergrondse verbinding van de A6 met de A9. Autoverkeer dat niet in Amsterdam hoeft te zijn, kan via deze wegen de stad mijden.
De huidige ringweg A10 krijgt in dit model de status van een stadssnelweg met distributiefunctie.
De Amsterdamse PvdA kiest in het verkiezingsprogramma hiermee voor een realistische toon waar het de auto en het parkeren betreft, waarschijnlijk om een duidelijk verschil te maken met de standpunten van naaste rivaal GroenLinks. Zo wordt gepleit voor de bouw van een reeks parkeergarages nabij de ringweg en onder de Singelgracht.
Om overlast gedurende werkzaamheden te beperken wil de PvdA zich inzetten voor 'centrale regie', in de vorm van een Algemene Directievoering die overzicht houdt op activiteiten in stadsdelen. De communicatie naar weggebruikers en stadsbezoekers moet verbeteren om duidelijk te maken waarom de overlast ontstaat en hoe lang het nodig is.
De woningproductie in Amsterdam moet omhoog, vindt de PvdA. Afdelingsvoorzitter Bouwe Olij, die zelf streeft naar een raadszetel en wellicht een wethouderspost, denkt dat 'onorthodoxe wegen' moeten worden bewandeld: "De bouw wordt nu te veel gehinderd door milieuvoorschriften en bureaucratische bezwaren. Op een snelle en simpele manier kunnen er duizenden huizen extra worden gebouwd."