FRANKFURT a/d MAIN - De Japanse autoproducent Mitsubishi Motors ondergaat een totale herstructurering. Dat zal men ook bij de Nederlandse dochterfabriek NedCar in Born merken. Vanaf 2004 zal daar volgens planning een nieuwe kleine auto (Z-Car) voor Mitsubishi en Mercedes worden gemaakt, maar dan móet de productiviteit wel verder omhoog.

|
Mitsubishi Motors-topman Rolf Eckrodt.
|
Het zwaar verliesgevende Japanse concern, voor 34% eigendom van DaimlerChrysler, gaat de komende jaren de bakens volledig verzetten. Onder leiding van de 59-jarige Duitser Rolf Eckrodt, afkomstig van DaimlerChryslers spoorwegtak Adtranz, zal het verlies dat vorig jaar 2,8 miljard bedroeg, moeten worden omgebogen naar 4,5% winst in 2004. Dit jaar moet al quitte worden gespeeld.
In Frankfurt a/d Main, dezer dagen het decor van de Internationale Automobil Ausstellung, is Rolf Eckrodt duidelijk over zijn plannen. Hij zegt: "De zaak is klip en klaar. We moeten bij Mitsubishi af van het idee dat een goed technologisch idee voldoende is om resultaat te boeken. De markt zal zo'n product ook moeten willen hebben. Op dat besef gaan we dus veel nadruk leggen."
De productiviteit van NedCar moet volgens de topman beslist verder omhoog. "Ik neem aan dat de directeur Chris Dewulff dat ook begrijpt. Met een productie van 200.000 auto's per jaar, zoals nu ongeveer, kan een fabriek overleven, maar dat is de ondergrens." Een hogere productie is dus noodzakelijk, gedacht wordt in dat verband aan 280.000 auto's per jaar uit Born.
Opmerkelijk is dat Eckrodt NedCar in het gesprek niet meer dan een 'survival candidate' noemt, waarmee de indruk wordt gewekt dat het nog niet 100% zeker is dat de fabriek blijft bestaan. Daarmee geconfronteerd zegt hij: "NedCar heeft een hele goede kans om te overleven. Als het op de goede manier wordt geleid, zal het vechten voor haar succes."
Dat de verkoop van Mitsubishi in Europa momenteel onder grote druk staat, er is een daling van 25%, is volgens Eckrodt niet meer dan een tijdelijke zaak: "We zullen pas na 2004, als de Z-Car voor ons merk en Mercedes in productie gaat, aan een substantiële verhoging kunnen denken, tot die tijd hebben we een paar andere maatregelen achter de hand om de boel enigszins op peil te houden."
In Japan zullen harde maatregelen worden getroffen. Eckrodt gaat daar op eenzelfde manier te werk als de van Renault afkomstige Nissan-saneerder Carlos Ghosn. Zelf zegt de Duitser dat de uitvoering van zijn plannen, zoals vermindering van het personeelsbestand met 9500 man en een vermindering van de productiecapaciteit met minimaal 20% goed gestalte krijgt. "We moeten absoluut de kosten reduceren, dat snapt gelukkig iedereen. We zullen dat voor elkaar krijgen. Volgens planning zal nog dit jaar één fabriek worden gesloten. Verder zal op overhead worden bespaard."
Dat Mitsubishi de laatste jaren als autoproducent te conservatief is geweest, is een stelling die bij Eckrodt een glimlach om de mond tovert. "Dat vind ik een keurige manier van weergeven", zegt hij, waarschijnlijk gewend aan hardere kwalificaties.
Het ombouwen van Mitsubishi van een technologiegedreven autoproducent naar een meer marktgericht bedrijf gaat niet zonder slag of stoot, erkent Eckrodt. "Er is hier en daar binnen Mitsubishi zeker verzet tegen sommige plannen. Zo kunnen er door ontwikkelingsafdelingen nog weleens barrières worden opgeworpen. Overtuigd als men is van de techniek, maar met onvoldoende oog voor de markt. Het is aan het nieuwe management om dat te veranderen. De uitkomst moet voor iedereen duidelijk zijn: onze auto's moeten 'cool' zijn en emoties kunnen opwekken."