DRIEBERGEN - De aanwinsten Gaastra (zeilkleding) en Elmi (shirts, blouses) geven kledingfabrikant McGregor een nieuwe impuls. Het Driebergse bedrijf is zo tevreden over de prestaties dat het zijn groeiverwachtingen naar boven heeft bijgesteld.
McGregor denkt nu de komende drie jaar de winst per aandeel gemiddeld 20% per jaar te kunnen opvoeren. De oorspronkelijke doelstelling was een groei van 15% over een periode van vijf jaar. Voor heel 2001 rekent McGregor op een omzetgroei van 25% tot EUR80 miljoen.
Het in augustus 2000 overgenomen Gaastra en Elmi bezorgden McGregor de eerste zes maanden van dit jaar met hun tweeën ongeveer de 58% omzetgroei tot EUR32,8 miljoen. Autonoom nam de omzet maar met 3,5% toe, vooral door slecht presteren bij dochter Lapagayo (dames- en kinderkleding). McGregor-topman Jeroen Schothorst maakte gisteren bekend Lapagayo te willen verkopen. "We hebben er al een gesprek over gevoerd maar dat is op niets uitgelopen." Mocht het onderdeel niet binnen enkele jaren verkocht worden dan zal het ophouden te bestaan.
Het bedrijfsresultaat (voor afschrijving goodwill en merkrechten) kwam 63% hoger uit op EUR1,6 miljoen. De nettowinst voor afschrijving goodwill en merkrechten bleef onveranderd op EUR200.000 miljoen.
Op het oog lijken de resultaten gezien de enorme omzetstijging matig. McGregor licht toe dat het zwaartepunt voor de onderneming in de tweede helft van het jaar ligt. Zo kwam vorig jaar de nettowinst van EUR3,3 miljoen ook voor het overgrote deel in die periode tot stand.