De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 11 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Twintig pct. autorijders goedkoper uit
Deelauto scheelt
handenvol geld

door Jeroen Hendriks

   
 

DEN HAAG - Eén op de vijf automobilisten kan zich jaarlijks handenvol geld besparen door zijn eigen auto te verkopen en gebruik te gaan maken van een deelauto. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Bovag vandaag presenteert aan de verkeersspecialisten in de Tweede Kamer.

De belangenorganisatie heeft berekend dat 20% van alle Nederlanders die een auto voor de deur heeft staan, deze zo weinig gebruikt dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Volgens de Bovag is iedereen die minder dan 7000 kilometer per jaar rijdt, goedkoper uit met een gehuurde deelauto.

Voor de deur

Gedeeld autogebruik is sterk in opkomst. De service wordt ook steeds beter. Wie kiest voor een deelauto krijgt het voertuig op een afgesproken tijdstip voor zijn eigen deur afgeleverd. Bovendien kan van type gewisseld worden wanneer de omstandigheden daarom vragen. Wie normaal in een klein stadsautootje rijdt, kan in de vakantie een ruime stationwagon meenemen.

Daarnaast zijn er ook maatschappelijke voordelen verbonden aan de deelauto. Minder auto's voor de deur betekent minder behoefte aan parkeerplaatsen. Bovendien gaan mensen de auto bewuster gebruiken. Dat leidt tot minder drukte op de wegen en minder uitstoot van schadelijke gassen als CO2 omdat huurauto's gemiddeld veel jonger en dus milieuvriendelijker zijn. Bovendien zijn mensen eerder geneigd om het openbaar vervoer of de fiets te nemen.

De Bovag vreest dat al die positieve effecten echter teniet gedaan worden wanneer de kilometerheffing vanaf 2004 wordt ingevoerd. Omdat de vaste kosten van een auto dan worden vervangen door een prijs per gereden kilometer, zal het omslagpunt volgens de bond dalen van 7000 naar 6000 kilometer per jaar.

De Bovag pleit vandaag daarom bij de Tweede Kamer om een fiscaal vriendelijker behandeling van de deelauto bij invoering van de kilometerheffing. De bond denkt daarbij aan verhogen van het omslagpunt naar 10.000 kilometer per jaar, waardoor het voor een aanzienlijk grotere groep autobezitters aantrekkelijk wordt om te kiezen voor een deelauto.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 11 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.