DEN HAAG - Eén op de vijf automobilisten kan zich jaarlijks handenvol geld besparen door zijn eigen auto te verkopen en gebruik te gaan maken van een deelauto. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Bovag vandaag presenteert aan de verkeersspecialisten in de Tweede Kamer.
De belangenorganisatie heeft berekend dat 20% van alle Nederlanders die een auto voor de deur heeft staan, deze zo weinig gebruikt dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Volgens de Bovag is iedereen die minder dan 7000 kilometer per jaar rijdt, goedkoper uit met een gehuurde deelauto.
Gedeeld autogebruik is sterk in opkomst. De service wordt ook steeds beter. Wie kiest voor een deelauto krijgt het voertuig op een afgesproken tijdstip voor zijn eigen deur afgeleverd. Bovendien kan van type gewisseld worden wanneer de omstandigheden daarom vragen. Wie normaal in een klein stadsautootje rijdt, kan in de vakantie een ruime stationwagon meenemen.
Daarnaast zijn er ook maatschappelijke voordelen verbonden aan de deelauto. Minder auto's voor de deur betekent minder behoefte aan parkeerplaatsen. Bovendien gaan mensen de auto bewuster gebruiken. Dat leidt tot minder drukte op de wegen en minder uitstoot van schadelijke gassen als CO2 omdat huurauto's gemiddeld veel jonger en dus milieuvriendelijker zijn. Bovendien zijn mensen eerder geneigd om het openbaar vervoer of de fiets te nemen.
De Bovag vreest dat al die positieve effecten echter teniet gedaan worden wanneer de kilometerheffing vanaf 2004 wordt ingevoerd. Omdat de vaste kosten van een auto dan worden vervangen door een prijs per gereden kilometer, zal het omslagpunt volgens de bond dalen van 7000 naar 6000 kilometer per jaar.
De Bovag pleit vandaag daarom bij de Tweede Kamer om een fiscaal vriendelijker behandeling van de deelauto bij invoering van de kilometerheffing. De bond denkt daarbij aan verhogen van het omslagpunt naar 10.000 kilometer per jaar, waardoor het voor een aanzienlijk grotere groep autobezitters aantrekkelijk wordt om te kiezen voor een deelauto.