AMSTERDAM - Terwijl het merk Diesel in haar nieuwste reclame-campagne juist oproept om seks volledig af te zweren omdat je van onthouding eeuwig jong zou blijven, probeert het label Björn Borg mensen juist tot méér seks aan te zetten.
|
Een reclamefoto van het merk Björn Borg.
|
In de reclamecampagne van de Zweedse ondergoed- en badkledingfabrikant is een groepje formeel geklede heren te zien, met in hun midden een keurige, grijze, middelbare heer die zijn rechterwijsvinger door de open cirkel steekt die de duim en wijsvinger van de linkerhand vormen. Het gebaar dat volgens de fabrikant wereldwijd bekend staat voor 'De Daad'. Om de boodschap te ondersteunen dragen de heren een button met het 'Fuck for future'-embleem. En voor wie het dan nóg niet snapt, is er de volgende begeleidende tekst: 'Seks is geen pretje. Het is business. En tegenwoordig is het hier in de westerse wereld een slechte business. Er worden te weinig baby's geboren. Dus wie gaat er voor ons zorgen als we oud zijn? Wie wil er werken en voor onze pensioenen betalen? Alsjeblieft. Heb niet zomaar seks. Maak kinderen. Laat je broek zakken of val dood.'
En om 'De Daad' te bevorderen heeft Björn Borg dan natuurlijk leuke (niet knellende, want slecht voor de zaadproductie) slipjes in de aanbieding.
"Er wordt te weinig sex met resultaat gepleegd," vindt ook René de Bruin, algemeen directeur Björn Borg Nederland. "Het gaat om onze oudedagsvoorziening. Hoe je het ook wendt of keert, we hebben kinderen nodig om later voor ons te kunnen zorgen. Maak ze. Je hoeft niet perse te genieten van de daad."
Erg verwarrend allemaal. Moeten we nu wél of juist niet sexen? Mick Jagger riep enkele jaren geleden ook dat hij tot algehele onthouding was overgegaan onder het motto "lekker rustig" en zie daar: een buitenechtelijk kind met een Braziliaans fotomodel.