SCHIPHOL - KLM en andere luchtvaartmaatschappijen verkeren sinds kort op voet van oorlog met de Schiphol-directie, waardoor een goed functioneren van de luchthaven per direct in gevaar komt. De luchthaventop wordt in een vertrouwelijk zwartboek van KLM en tal van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen "monopolistisch en mogelijk misbruik van zijn economische machtspositie" verweten.
De KLM bereidt een procedure voor bij de Nederlandse Mededingingsautorititeit (Nma), om een eind te maken aan het eenzijdige optreden van de Schiphol-top.
"Met de komende Kamerdebatten in het kader van de wet Luchtvaart en de economische regulering in het vooruitzicht en alle publiciteit die daarmee samenhangt, is de situatie uiterst zorgwekkend", staat over de relatie tussen Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen in een begeleidende brief te lezen van de KLM aan mr. M.E. van Lier Lels, directielid van de Schiphol Group. "De samenwerking tussen onze beide ondernemingen op onderwerpen met een meer structureel karakter, verloopt op een enkele uitzondering na, uitermate moeizaam", aldus verder in de brief.
Uit het zwartboek, dat door de Schiphol-top als een 'oorlogsverklaring' wordt opgevat, blijkt dat samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen veel te wensen overlaat en dat overleg op alle fronten faalt. Veel maatregelen worden zonder ruggespraak genomen, regels en heffingen zijn onbespreekbaar ookal worden ze niet begrepen, zo blijkt uit een lange klachtenlijst.
De KLM-leiding somt in het zwartboek tientallen ernstige zakelijke verwijten aan de luchthavendirectie op. Als belangrijkste oorzaak van de verstoorde relatie worden "principiële verschillen van mening over de positionering van onze beide bedrijven in de markt" aangegeven.
"De Nma heeft in het kader van de economische regulering hierover een aantal richtinggevende uitspraken gedaan die nog onvoldoende worden gehanteerd", aldus de KLM. Als voorbeeld hiervan wordt genoemd "de luchtvaartmaatschappij is de klant van Schiphol, de passagier is de klant van de luchtvaartmaatschappij".
Een heikel punt is het zogenaamde 'service level agreement', een duidelijke overeenkomst die luchtvaartmaatschappijen met de luchthavenleiding willen over de dienstverlening en de heffingen die daar tegenover staan. De Schiphol-leiding weigert een dergelijk contract met de 'klanten' aan te gaan.
"De discussie loopt vast in een fundamenteel verschil van mening over de interpretatie van de klant/leverancier-relatie tussen KLM en Amsterdam Airport Schiphol en de mate van dedication die moet kunnen bestaan bij het gebruik van de infrastructuur", stelt het hoofd van de KLM Ground Service, Ad Rutten vast.
De relatie tussen de KLM en de luchthaven is verder ernstig verslechterd nu de Schiphol-directie formeel te kennen heeft gegeven dat een einde wordt gemaakt aan de contracten en concessies voor de taxfree verkoop, al ruim 40 jaar in het winkelcentrum van Schiphol één van dé activiteiten van de KLM. De ontbinding van de concessies en huurovereenkomsten is inmiddels door de luchthaven aan de kantonrechter voorgelegd.
Veel van de KLM-kritiek op de Schiphol-directie wordt ook door buitenlandse maatschappijen gedeeld. Met name de manier waarop Schiphol de havengelden vaststelt wekt ergernis. Bijvoorbeeld investeringen in nieuwe geluidsarme vliegtuigen, zoals de Boeing 777, worden niet beloond met een lagere tarief, zoals altijd door Schiphol is beloofd.