De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 8 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Flink deel Shell-stations
krijgt gemakssuper

Van onze economische redactie

   
 

AMSTERDAM - Shell stort zich op de supermarkt-sector. De komende drie jaar wordt het aantal gemakswinkels bij de pompstations fors uitgebreid. In het jaar 2005 moeten in heel Nederland meer dan 400 Shell Select-winkels te vinden zijn. Nu zijn dat er nog 120.

Volgens een woordvoerder wil Shell de winkels vooral vestigen bij pompstations die in en rond de bebouwde kom liggen. De oliegigant wil de consument een extra reden geven om een pompstation te bezoeken. Bovendien zijn de Selectwinkels "een niet onaanzienlijke bron van inkomsten".

Shell probeerde eerder samen met Albert Heijn de gemaksmarkt op te gaan. Begin vorig jaar werd er een punt achter deze samenwerking gezet, omdat de winkels niet snel genoeg van de grond kwamen.

Vers

De huidige formule van de Selectwinkels lijkt erg veel op dat van 's lands grootste grutter: veel A-merken en vers. Shell wil bovendien een breed assortiment aanbieden, met niet veel verschillende merken van eenzelfde product. Ook zal het aanbod per regio verschillen. "Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld vlaaien in Limburg", illustreert een woordvoerder van Shell.

Hoewel Shell meer wil zijn dan een winkel voor de vergeten boodschappen, hebben traditionele buurtsupers volgens retailspecialist Joost van der Laan niet veel te vrezen van het ambitieuze Shell-plan.

"Bij een gemakswinkel komt toch een ander publiek, met een ander doel dan bij een supermarkt", weet Van der Laan. De automobilist die bij een pompstation stopt doet dat volgens hem niet om de koelkast, maar om zijn maag te vullen. Ontbijt, lunch en snacks zijn dan ook de bestsellers.

Volgens Van der Laan is het wel zo dat een steeds groter deel van de levensmiddelen buiten de traditionele supermarkten wordt gekocht. Nu al betreft het 30 procent van de het totaal en dat percentage groeit hard. Winkels bij pompstations hebben daar een belangrijk aandeel in.

Maar Albert Heijn laat de consument niet zo maar weglopen. Ondanks het mislukken van het experiment met Shell heeft de grootgrutter nog altijd zijn zinnen gezet op een aandeel in de gemakswinkel-markt. "Wij zijn met een aantal andere partijen in gesprek", aldus een woordvoerster van Albert Heijn. "En we overwegen ook mee te doen aan de komende veiling van pompstations langs de snelwegen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 8 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.