AMSTELVEEN - De KLM voert intensieve besprekingen over aansluiting bij de alliantie met Air France. Het is vrijwel het enige alternatief voor het favoriete British Airways, dat na de stukgelopen fusiebesprekingen met KLM nu aan samenwerking met American Airlines voorrang wil geven.
|
KLM wil vasthouden aan de alliantie met Northwest Airlines (Foto: ANP)
|
De gesprekken zijn uitgelekt in de kring van goed geïnformeerde bronnen rond de KLM-directie. Air France wordt beschouwt als een van de laatste prominente partners in Europa om een rol van betekenis in de wereldluchtvaart te kunnen blijven spelen.
Een vliegverbond van de KLM met onder meer Air France zou internationaal, maar vooral in Europa, één van de machtigste luchtvaartallianties betekenen. Niet in de laatste plaats vanwege de luchthavens Schiphol, Parijs, Malpensa (Milaan) en Rome, geografisch verspreid over het dichtstbevolkte deel van Europa, binnen KLM aangeduid als de 'banaan'.
De KLM-directie bevestigt noch ontkent de besprekingen met Air France. "We voeren verschillende besprekingen, maar van onderhandelingen is nog geen sprake", gaf een directiewoordvoerder in een standaardreactie als commentaar.
KLM en Air France hebben al eerder over een alliantie gesproken. Northwest Airlines, KLM's partner in de Verenigde Staten, was daarvan vooral een groot voorstander vanwege de belangrijke functie en grote groeimogelijkheden van de luchthaven Charles de Gaulle bij de Franse hoofdstad voor het transatlantische verkeer.
Air France maakt inmiddels deel uit van een wereldwijde alliantie, genaamd SkyTeam, samen met de Amerikaanse maatschappij Delta, AeroMexico, Korean Air, de Tsjechische maatschappij CSA en sinds kort ook Alitalia, waarmee KLM vorig jaar een bijna-fusie heeft ontbonden. De nog maar kortgeleden gevormde alliantie verwacht nog voor het eind van het jaar antitrustimmuniteit, zodat prijsafspraken onderling zijn toegestaan.
Een verbond binnen Europa van Air France, KLM, CSA en Alitalia kan bij de Europese Commissie vrijwel geen bezwaren oproepen omdat door de geografische spreiding vrijwel geen dominantie op belangrijke vliegroutes ontstaat. Een aansluiting van de KLM kan gezien de geografische spreiding van de maatschappijen.
De consolidatie van de wereldluchtvaart en die in Europa in het bijzonder wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkelingen in de luchtvaart in de Verenigde Staten.
Of Northwest Airlines zich samen met de KLM bij een vliegalliantie met Air France en Delta Airlines zou kunnen aansluiten, is onduidelijk. Al eerder bleek dat KLM Northwest Airlines niet voor enige andere alliantie wil laten vallen. Of dat in het consolidatieproces uiteindelijk stand kan houden, wordt in luchtvaartkringen betwijfeld.
KLM-topman Leo van Wijk bleef echter tot nu toe voor samenwerking aan een volledige fusie vasthouden, vanwege de maximale synergetische effecten.
Een fusie met BA liep op de valreep dan ook spaak omdat bij het opgaan van de KLM en BA in elkaar geen oplossing kon worden gevonden voor de vliegrechten, die bilateraal door overheden worden onderhandeld en 'nationaal' bezit zijn.
De KLM-president liet bij de laatste algemene vergadering van aandeelhouders echter doorschemeren dat het nu verstandig kan zijn om ook andere scenario's te bespreken. "Misschien is dat op korte termijn ook wel meer realistisch", zei hij buiten de officiële tekst om, wellicht toen al doelend op de gesprekken met Air France.
De beide andere wereldwijde allianties, die goed functioneren, zijn evenmin gebaseerd op onderlinge fusies of deelnemingen in elkaar, maar op commerciële en strategische samenwerking.