De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 8 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Netelenbos legt zich
neer bij vertraging NS

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Verkeersminister Netelenbos legt zich neer bij de ellende op het spoor en accepteert dat NS de reiziger tot en met 2005 in de kou laat staan. Een op de vijf treinen van NS zal de komende jaren niet op tijd vertrekken. Ook het tekort aan zitplaatsen is niet voor 2006 opgelost. De Consumentenbond en het CDA in de Tweede Kamer zijn verbijsterd dat de minister op deze manier het hoofd in de schoot legt.

De VVD houdt NS-topman Huisinga aan zijn eerdere belofte dat 1 januari 2003 de zaak op orde moet zijn. Met de nieuwe, afgezwakte eisen die aan NS gesteld worden, daalt het bedrijf van een toppositie op de lijst van Europese spoorbedrijven tot het zeer bedroevende niveau van Engeland.

Pijnlijk

"Het is heel pijnlijk en vervelend voor de reizigers, maar het gaat nog een hele tijd duren voor alles in orde is." Dat zei de minister gisteren in een toelichting op het voorstel om de puinhopen bij de NS op te ruimen, dat cynisch genoeg het 'Verbeterplan' wordt genoemd.

De minister gaat de situatie bij NS elk half jaar beoordelen. In 2005 krijgt het bedrijf een definitieve concessie om tien jaar treinen te rijden op het hoofdwegennet als de situatie is verbeterd. Zo niet, dan vliegt de NS-top eruit.

NS heeft de minister inzicht gegeven in de oorzaken van alle problemen zoals tekort aan treinen en personeel, storingen en reparatiecapaciteit, die leiden tot vertraging en het uitvallen van treinen. NS-topman Huisinga en president-commissaris Timmer hebben de bewindsvrouw ervan overtuigd dat er voorlopig weinig tot geen verbeteringen in service en de punctualiteit haalbaar zijn.

De minister en de NS gaan de komende jaren fors investeren in nieuw materieel, personeel en verbeteringen aan de rails en storingsgevoelige wissels. NS stelt overigens nog dat de kwaliteit van het treinvervoer niet verbeterd kan worden als de minister de kwaliteit van de infrastructuur niet permanent verbetert.

De Consumentenbond vindt de plannen "onacceptabel". "NS moet scherp worden gehouden door een prestatiecontract, maar met deze afspraken kan het bedrijf voorlopig weer achteroverleunen. De minister had de rug recht moeten houden i.p.v. belonen van een slechte prestatie."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 8 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.