ZANDVOORT - Jos Verstappen heeft in zijn hart al afscheid genomen van het huidige Formule 1-seizoen waarin hij met zijn Orange Arrows-Asiatechmotor gedoemd is een bescheiden rol in de achterhoede te spelen. Datzelfde geldt voor het team van 'Major Tom' Walkinshaw dat zich daarom nu al concentreert op komend jaar als Arrows de beschikking heeft over de veel krachtiger Cosworth-motoren.

|
Jos Verstappen (Foto: ANP)
|
De 'power' van deze krachtbronnen zoals die momenteel ook in de Jaguar-chassis' hangen, komt echter pas tot volle ontplooiing als het totale wagenpakket klopt. Het zal geen verbazing wekken als morgen tijdens de Formule 1-demonstratie van Verstappen op het circuit van Zandvoort al bepaalde componenten van de 2002-bolide in wording worden getest.
Want dat is de grote verrassing die gisteren via de fax op de burelen van het Circuit Park Zandvoort (CPZ) binnen rolde. De Nederlandse Formule 1-coureur komt zaterdag niet alleen in actie om zijn demonstratierondjes te vertonen, maar in de loop van de middag moet Verstappen ook serieus aan het werk. Arrows neemt de gelegenheid te baat om er een officiële testsessie van te maken waarin 'componenten zullen worden getest', zoals de fax meldde. Die sessie staat gepland van 15.20 tot 17.00 uur, nadat Verstappen al om 11.00 uur zijn opwachting heeft gemaakt. En dat is goed nieuws voor de Formule 1-fans die morgen tijdens het oranje-bal naar 'Jos the Boss' komen kijken, omdat hij veel meer ronden zal rijden dan was voorzien.
Ook Verstappen's teamgenoot Enrique Bernoldi is aanwezig, maar de Braziliaan zal alleen de driezitter van Arrows besturen, zoals ook Jos een ritje met de unieke wagen voor zijn rekening neemt. Deze driezitter is voor de eerste keer buiten Engeland te bewonderen en zal voornamelijk worden bestuurd door de Brit Steven Watson die nauw bij het project betrokken is. Tot de gasten die worden uitgenodigd om de sensatie van een Formule 1-wagen te ervaren behoren onder anderen Jos' vrouw Sophie en klassiek pianist Wibi Soerjadi met zijn echtgenote Marion. Afhankelijk van het weer verwacht organisator Circuit Park Zandvoort die voor deze dag een overeenkomst sloot met Tom Walkinshaw Racing (TWR), tussen de 15.000 en 25.000 toeschouwers.
Vorig jaar was de Verstappen-demodag de inleiding tot een moeizame relatie tussen het CPZ en de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) die destijds een deel van de recette opeiste. Hoewel de NAV toen bakzeil moest halen, bleven beide partijen nadien in elkaars vaarwater zitten, terwijl de overkoepelende federatie KNAF het liefst zou zien dat beide door één sluis gaan. Een jaar na dato is dat gegeven opnieuw actueel.
Vanuit het CPZ is het initiatief ontwikkeld om de stichting 'Dutch Power Pack' op te richten die een bundeling van krachten beoogt om een gezamenlijke promotie- en marketingstrategie te ontwikkelen voor de topklassen van de Nederlandse autorensport. In de ogen van het DPP zijn dat Libertel-DTCC, Lanis Formule Ford, Fly You Renault Clio Cup, Pearle Alfa 156 Challenge, Union Toyota Yaris Cup en Vege Series.
Dat pact zou moeten resulteren in meer publiek, publiciteit, televisiezendtijd, relatie-managementmogelijkheden en professionele wedstrijdtechnische organisatie. In de voorlopige schets zegt DPP voor een stabiele basis van de autosport te kunnen zorgen als de reglementen in eigen beheer worden gehouden, als ook de Technische Commissie, terwijl de inschrijfgelden omlaag kunnen en de race-technische organisator zich dient te beperken tot administratieve taken.
De beoogde partners Prorace (CPZ), Formule Ford Club Holland, Fiat Auto Nederland, Renault Nederland, Toyota Dealer Organisatie, Vereniging Nescar (Vege Series) en afgevaardigden van het DTCC staan op zich positief tegenover het plan. Renault en Alfa kijken de kat evenwel nog uit de boom en lieten zich gistermiddag op hun aandringen informeren over de toekomstvisie van de NAV. Het bestuur van de rijdersvereniging blijkt niet afwijzend tegenover Dutch Power Pack te staan, maar wil dan wel een volwaardig partner binnen de stichting DPP worden.
Circuit-directeur Hans Ernst zegt open te staan voor discussies, maar liet op voorhand parabolisch weten: "Ik heb niets tegen de NAV. Hier staat het theater voor de Nederlandse autosport, laat de spelers maar komen, maar niet tegen topgages. Dan hadden ze (NAV, red.) maar moeten mee-investeren in de bouw van ons theater. De NAV claimt rechten die niet meer van deze tijd zijn. De NAV moet FIA-belangen behartigen en zorgen dat de races sporttechnisch goed verlopen, maar laten zij zich niet bemoeien met commerciële zaken. Er staat hier bijvoorbeeld een hoofdtribune die 5,5 miljoen gulden heeft gekost. Die moet per jaar drie keer uitverkocht zijn om te kunnen worden terugbetaald, anders wordt het hier weer een bungalowpark...."
Hans Vervoorn van Fiat Auto Nederland die met de Alfa Challenge al actief op Zandvoort is en met de Alfa 147 de instap naar het DTCC overweegt, sprak echter verzoenend: "We willen beide partijen bij elkaar krijgen. Ze moeten elkaar proberen de ruimte te geven. We zijn één van de partijen die de klassen leveren, het geld opbrengen en de televisie betalen. Aan ruzie hebben we dan niks, ook naar de sponsors toe. Dat willen we niet in de waagschaal stellen. De mensen raken ook zo verhit, maar ik blijf er nuchter onder....."