UTRECHT - Het met veel tamtam aangekondigde antivertragingsplan van NS heeft het spoorbedrijf zoveel geld gekost dat het bedrijfsresultaat meer dan is gehalveerd.
Over de eerste zes maanden van dit jaar behaalde het spoorbedrijf een winst uit bedrijfsvoering van 91 miljoen gulden, tegenover 205 miljoen gulden in dezelfde periode vorig jaar. Ook de tweede helft van 2001 ziet er, vanwege alle ellende op het spoor, niet rooskleurig uit. Zo blijkt uit de halfjaarcijfers die NS gisteren heeft gepresenteerd.
De kwaliteit van de dienstverlening bleef de eerste zes maanden van 2001 ver onder de maat. De gemiddelde punctualiteit ligt met 82 procent vier procent onder het niveau van vorig jaar, terwijl NS haar reizigers had beloofd dit jaar 88 procent van alle treinen op tijd te laten rijden.
Als belangrijkste oorzaak noemt de NS het tekort aan materieel en personeel en storingen aan de infrastructuur. Verder sorteert het antivertragingsplan 'Bestemming Klant' in de praktijk nog onvoldoende effect. Daarom is besloten voorrang te verlenen aan projecten die op korte termijn de dienstverlening moeten verbeteren.
Steeds meer reizigers laten de trein links liggen, mogelijk door de verminderde dienstverlening (uitval van treinen uit het rooster). NS schrijft dit echter toe aan de treinstakingen, waardoor het aantal reizigerskilometers in de eerste helft van 2001 daalde van 6894 miljoen naar 6733 miljoen.
De onveiligheid in de treinen neemt toe. Daarom wordt nu samen met de spoorwegpolitie een plan opgesteld om de criminaliteit op zowel de stations als in de treinen fors te verbeteren.