AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam voert opnieuw overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de oplopende kosten van de Noord/Zuidlijn.
De hoofdstad probeert compensatie te krijgen voor het door de inflatie gestegen prijspeil. Het zou daarbij gaan om tientallen miljoenen guldens.
Woordvoerders van zowel het ministerie als de gemeente stellen dat de huidige onderhandelingen een gebruikelijke gang van zaken zijn. "Prijsstijgingen als gevolg van inflatie zijn normaal bij grootschalige projecten. De gemeente en het ministerie proberen het nu eens te worden over het inflatiepercentage dat gehanteerd moet worden," zegt de gemeentewoordvoerder. Het Rijk hanteert een lager stijgingspercentage dan feitelijk in de bouwwereld gebruikelijk is en Amsterdam hoopt de werkelijke kostenstijging gecompenseerd te krijgen.
De Tweede Kamer stemde in 1999 in met een subsidie van ruim 2 miljard gulden voor de metrolijn op voorwaarde dat de gemeente Amsterdam zelf voor kostenoverschrijdingen zou opdraaien. "Dit staat echter los van de prijsstijgingen die veroorzaakt worden door inflatie," aldus de woordvoerder.
De woordvoerders willen geen mededelingen doen over het exacte bedrag dat bijgepast moet worden. De Amsterdamse zegsman laat slechts los dat er enkele tientallen miljoenen mee zijn gemoeid. De kosten van de aanleg van de Noord/Zuidlijn werden uiteindelijk geraamd op 2,4 miljard gulden, zodat een half procent prijsstijging al uitkomt op ruim elf miljoen.
Tegenstanders van de Noord/Zuidlijn, verenigd in De Bovengrondse, hebben inmiddels een strafklacht ingediend tegen de gemeente bij de Amsterdamse hoofdofficier van justitie, mr. L. de Wit. De veiligheidsregels van de metro zouden door de hoofdstad worden overtreden om zo het kostenpeil lager te houden. De Bovengrondse vindt dit onaanvaardbaar: "Regels worden ontdoken, manipulatie en valsheid in geschrifte worden niet geschuwd." Zo zou voor het ondergrondse station Rokin een onjuiste bouwtekening zijn ingediend, gebaseerd op foutieve brandweervoorschriften.