DEN HAAG - De overheid kan met een gerichte en slimme inzet van informatie- en communicatietechnologie (ict) de administratieve lastendruk binnen enkele jaren met Hfl.7 miljard terugbrengen. "Maar dan moeten wel alle overheidsdiensten tussen de oren de knop omzetten, anders lukt het niet. De politiek wil wel, cruciaal is echter de samenwerking tussen de verschillende diensten."
|
Werkgeversvoorzitters Jacques Schraven (r) en Hans de Boer samen ten strijde tegen hoge lastendruk.
|
Voorzitter Jacques Schraven van werkgeversorganisatie VNO-NCW wil niet alleen op het "mentale probleem" bij de overheid wijzen. Liever wil hij kennis delen en snel tot oplossingen komen. "Het betekent voor de overheid niet alleen een enorme efficiency-winst. Met het voortschrijdend inzicht binnen ondernemingen als voorbeeld kunnen de diensten ook effectiever gaan werken. Het wordt hoog tijd, de discussie speelt nu al 12 jaar."
De werkgevers verwachten veel van het elektronisch koppelen van álle administratieve handelingen van overheid en ondernemingen die voortvloeien uit wet- en regelgeving. "En dat is hard nodig ook", aldus Schraven. Uit berekeningen van het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) van eerder dit jaar bleek dat het kabinet grotendeels faalt bij de aanpak van de lastendruk.
In 1999 bedroeg de totale lastendruk Hfl.17,7 miljard, een stijging met Hfl.1,2 miljard in vergelijking met 1998.
Sindsdien is de lastendruk met 6,5% gedaald.
Paars heeft als doelstelling de lastendruk met 25% te verminderen.
Volgens vriend en vijand zou dit cijfer alleen gehaald kunnen worden met behulp van ict-toepassingen. Dit onderwerp staat vandaag dan ook centraal op een besloten conferentie met in de hoofdrollen de ministers Annemarie Jorritsma (Economische Zaken) en Roger van Boxtel (ict-beleid). Aan de andere kant van de tafel zitten Schraven, voorzitter Hans de Boer van MKB-Nederland en Actal-voorzitter Robin Linschoten.
Vorige maand werden twee grootschalige ict-projecten al succesvol afgesloten.
In 1996 startte het Elektronische Heerendiensten-project waarbij bestanden van de Belastingdienst, het ministerie van Sociale Zaken en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden gekoppeld. In 1998 ging IDEA een stap verder. Hierbij werd het enige ondernemers mogelijk gemaakt 'vaste brokken' informatie aan de verschillende overheidsdiensten te leveren. Bijvoorbeeld over hun totale loonsom of exportcijfer.
Plan van VNO-NCW is om de komende jaren voor alle ondernemers en overheidsdiensten een 'flexibele, open standaard' te ontwikkelen. Hierbij haalt bijvoorbeeld de fiscus met een code uit een speciale elektronische brievenbus van een ondernemer gegevens op.
"Ons uitgangspunt is dat de ondernemer alleen kale, onbewerkte gegevens aanlevert en de betreffende overheidsdienst uitmaakt welke informatie daarvan zij zelf nodig heeft. De ondernemer krijgt de kans de verwerking te controleren."
De insteek is dat eenieder in de informatieketen doet wat hij het beste kan. Dit moet gebeuren onder strakke privacyvoorwaarden en mag de individuele bedrijfsprocessen niet verstoren. Enkele grote ict-bedrijven, waaronder IBM, Origin en Gap Gemini, hebben laten weten een nieuwe informatieketen te kunnen bouwen die aansluit op de bestaande software van bedrijven en waarbij nieuwe deelnemers kunnen aanhaken (open standaard).
Tot nu toe hebben de betrokken ministeries aangegeven niet te zitten wachten op een omwenteling in de huidige informatieketen. Naast onderling geruzie over taakafbakening, houden ze eraan vast dat een ondernemer een 'sociaal contract' met de overheid heeft wat betreft de verplichting om gegevens aan te leveren.
Schraven hoopt desalniettemin vandaag afspraken te maken die "voor het einde van dit jaar tot een concrete ict-oplossing leiden". Over een periode van vijf jaar zou dat "kostenneutraal moeten kunnen".