AMSTERDAM - Amsterdamse hotels blijken op grote schaal ritten te verkopen aan een selecte groep taxichauffeurs, waardoor belangrijke taxiritjes voor een klant duurder worden. Er bestaat een lijst van chauffeurs die gebeld kunnen worden zodra er klanten naar bijvoorbeeld Schiphol gebracht moeten worden. Deze taxirijders betalen bedragen van rond de 25 voor dergelijke ritten aan het hotel. Dat bedrag wordt vervolgens weer doorberekend aan de klanten.
"Het is verre van eerlijk," zegt een chauffeur die zijn naam liever niet in de krant terugziet. "Ik stond van de week voor een hotel te wachten, maar toen er mensen naar Schiphol moesten werd er een andere taxi gebeld. Heel vervelend natuurlijk."
De leden van de groep 'hotelchauffeurs' rijden veelal rond met twee mobiele telefoons. Eén is voor de klanten van de reguliere ritten en de ander is er voor de hotels.
Volgens verschillende taxichauffeurs doen veel hotels mee aan de rittenverkoop. "Het is natuurlijk een aardige bijverdienste. Voor iedere rit naar Schiphol ontvangt het hotel een geeltje."
Bestuurslid Hans Janmaat van Taxicentrale Amsterdam (TCA) vindt het geen goede gang van zaken. "Als portiers worden betaald voor hun tussenkomst moet dat ergens van betaald worden. Ik vrees dan ook dat die prijs wordt doorberekend aan de klant en dat verwerpen wij natuurlijk."
"We worden tegen elkaar uitgespeeld," zegt een andere chauffeur, die al meer dan 25 jaar op de taxi rijdt. "Hotelportiers vragen gewoon commissie voor de betere ritten en het gaat allemaal stiekem. In plaats van meer concurrenten rijden er nu gewoon meer dieven op straat."
'Eigen schuld'
"Ik weet dat het gebeurt en vind het eigenlijk wel logisch ook", zegt Huub Verweij, voorzitter van de Amsterdamse afdeling van de Koninklijke Horecabond Nederland. "Het is een rechtstreeks gevolg van de slechte service die veel taxichauffeurs geven. Een hotel wil dat hun gasten goed behandeld worden en nemen daarom het heft in eigen handen. Daarom bellen ze zelf taxichauffeurs die ze hun gasten wel toevertrouwen."
Verweij zegt niet te weten of de portiers en receptionisten betaald worden voor hun bemiddeling. "Daar weet ik niets van, maar ik kan me voorstellen dat ook hier het principe 'voor wat, hoort wat' geldt. En zeg nou eerlijk, laat de taxichauffeurs niet zeuren, het gebeurt eigenlijk al jaren en andersom hoor je ze ook niet. Als ze bijvoorbeeld iets toegestopt krijgen als ze gasten afzetten bij bepaalde clubs en andere gelegenheden."
De horecabaas zegt wel te hopen dat de deregulering in de taxibranche tot gevolg heeft dat de service van alle rijders verhoogd zal worden. "Ze moeten wel, want de concurrentie wordt steeds groter."
De Amsterdamse VVV houdt zich op de vlakte. "Zolang de toeristen niet klagen, trekken wij niet aan de bel," zegt Herman ter Balkt. "Als het zo is dat deze taxi's duurder zijn doordat ze het bedrag doorberekenen aan de klanten, dan is dat wel een slechte zaak." |