HAARLEM - Tussen Haarlem en Zandvoort komt volgend jaar op proef een sneltramverbinding. Op het traject, dat loopt via het bestaand spoornet, gaat een speciale lightrailtrein rijden. Om te experimenteren met deze vorm van openbaar vervoer stelt de provincie Noord-Holland 3,5 miljoen beschikbaar. Gedeputeerde Staten hebben dat gisteren besloten. In totaal is 11,2 miljoen nodig.
De provincie houdt de proef samen met Railinfrabeheer en regionale vervoersbedrijven, die gezamenlijk de overige miljoenen betalen. Het duurt nog ongeveer een jaar voordat de komst van de lightrailtrein technisch mogelijk is. Ook komen er op het traject Haarlem-Zandvoort twee extra stations bij: Haarlem-West en Zandvoort-Oost.
De proef gaat in totaal twee jaar duren. In die periode rijdt er tweemaal per uur een lightrailtrein tussen Haarlem en Zandvoort. Als de resultaten van de proef gunstig zijn, gaat de lightrailtrein ook in de rest van het noordelijk deel van de Randstad rijden. De provincie verwacht dat de lightrail een belangrijke verbetering betekent van het openbaar vervoer in dit gebied.
Op dergelijke plannen wordt al jarenlang gestudeerd. Zo liggen er voorstellen voor een sneltramverbinding tussen Almere en Zandvoort die dan halverwege moet kruisen met eenzelfde lijn tussen Purmerend en Uithoorn. Ook hier wordt deels gebruik gemaakt van bestaand spoor. De praktijktest in Haarlem moet meer duidelijk maken over de mogelijkheden.