De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 29 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Proef met sneltram
Haarlem-Zandvoort

Van een onzer verslaggevers

   
 

HAARLEM - Tussen Haarlem en Zandvoort komt volgend jaar op proef een sneltramverbinding. Op het traject, dat loopt via het bestaand spoornet, gaat een speciale lightrailtrein rijden. Om te experimenteren met deze vorm van openbaar vervoer stelt de provincie Noord-Holland ƒ3,5 miljoen beschikbaar. Gedeputeerde Staten hebben dat gisteren besloten. In totaal is ƒ11,2 miljoen nodig.

De provincie houdt de proef samen met Railinfrabeheer en regionale vervoersbedrijven, die gezamenlijk de overige miljoenen betalen. Het duurt nog ongeveer een jaar voordat de komst van de lightrailtrein technisch mogelijk is. Ook komen er op het traject Haarlem-Zandvoort twee extra stations bij: Haarlem-West en Zandvoort-Oost.

De proef gaat in totaal twee jaar duren. In die periode rijdt er tweemaal per uur een lightrailtrein tussen Haarlem en Zandvoort. Als de resultaten van de proef gunstig zijn, gaat de lightrailtrein ook in de rest van het noordelijk deel van de Randstad rijden. De provincie verwacht dat de lightrail een belangrijke verbetering betekent van het openbaar vervoer in dit gebied.

Op dergelijke plannen wordt al jarenlang gestudeerd. Zo liggen er voorstellen voor een sneltramverbinding tussen Almere en Zandvoort die dan halverwege moet kruisen met eenzelfde lijn tussen Purmerend en Uithoorn. Ook hier wordt deels gebruik gemaakt van bestaand spoor. De praktijktest in Haarlem moet meer duidelijk maken over de mogelijkheden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 29 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.