SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol gaat de tering naar de nering zetten. De groei van het aantal passagiers met rond 4% valt vergeleken met 8 en 9% in de vorige jaren dermate tegen dat de voorgenomen investeringen in de infrastructuur op een lager pitje worden gezet.
"Als de passagiers er nog niet zijn, bestaat aan die geplande infrastructuur, zoals een uitbreiding van één van de pieren, ook nog niet direct de eerste behoefte", aldus financieel directeur Pieter Verboom.
Doordat de teruglopende economische groei het luchtverkeer fors heeft gedrukt bleef de winststijging van Schiphol in het afgelopen halfjaar beperkt. Het nettoresultaat klom met 2,8% tot EUR82 miljoen. De omzet nam in de eerste helft van dit jaar met 8,3% toe tot EUR323 miljoen. De bedrijfskosten stegen echter sterker dan de omzet. Die kwamen uit op EUR233 miljoen, een stijging van 11,3%.
Om de tegenvallende resultaten op te vangen moeten passagiers liefst 11,5% meer gaan betalen. Luchtreizigers die uit Nederland vertrekken betalen daarmee vergeleken met de andere Europese luchthavens een gemiddelde prijs. Passagiers op doorreis transferreizigers blijven uiteindelijk beduidend beneden die gemiddelde luchthavenbelasting voor passagiersvoorzieningen. Deze groep is voor gezien de transitfunctie van Schiphol van groot belang.
Op grond van de huidige inzichten handhaaft de directie de in het jaarverslag 2000 uitgesproken verwachting dat het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen over geheel 2001 verder zal toenemen, onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden. "De mate waarin het nettoresultaat zal toenemen, is mede afhankelijk van de goedkeuring van de voorgestelde havengelden", aldus de Schiphol-leiding.
Over de voorgenomen privatisering, die nu al jaar in jaar uit telkens op de lange baan wordt geschoven, liet Verboom zich optimistisch uit. "Wij zijn klaar met de voorbereidingen en Schiphol kan wat dat betreft dit jaar nog naar de beurs", zei hij, doelend op beloofde politieke besluiten dit jaar in Den Haag.