UTRECHT - Bij bankverzekeraar Fortis blijft de banktak voor problemen zorgen. Nog altijd staan tegenover de inkomsten te veel uitgaven, bleek gisteren bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Om aan deze situatie een eind te maken heeft Fortis bij haar bank een aantal kostenbesparende maatregelen gelanceerd (c.q. versneld). De komende twee jaar moeten die flinke vruchten gaan afwerpen.
|
Fortis. (Foto: ANP)
|
Fortis hanteert waar het gaat om haar bankactiviteiten, al langer een zogenoemde ratiodoelstelling. Vanaf 2003 mag tegenover elke gulden die bij de bank binnenkomt, niet meer dan 55 cent aan uitgaven staan.
Over de eerste zes maanden van dit jaar raakte die doelstelling wat verder uit het zicht: de kosten-batenratio verslechterde van 60,1% in het eerste halfjaar 2000 tot 61,7% nu. Met andere woorden: van elke gulden die Fortis Bank de eerste zes maanden van dit jaar binnenkreeg, ging er bijna zeven cent te veel weer uit. Bij een netto-omzet van bijna 9,5 miljard (EUR4,3 miljard) komt dat neer op 635 miljoen, bevestigt Herman Verwilst, binnen de raad van bestuur van Fortis verantwoordelijk voor Fortis Bank.
Teleurstellend, want juist het bankbedrijf presteerde het zwakke economische en financiële klimaat in ogenschouw genomen goed. Zo daalde het commissie-inkomen de eerste zes maanden van dit jaar met niet meer dan 1% (tot ruim EUR1 miljard) en de commissies uit effectentransacties met 3% (tot EUR410 miljoen).
Het gure beursklimaat zorgde eigenlijk alleen voor een flinke daling (42%) bij de commissies uit emissies en secundaire plaatsingen (tot EUR62 miljoen). Ook de opbrengsten uit risicokapitaal daalden scherp (95%, tot EUR6 miljoen), maar het resultaat uit financiële transacties liet weer een mooie stijging zien (13%, tot EUR847 miljoen), evenals de handelsresultaten (45%, tot EUR389 miljoen).
Verwilst en de zijnen gaan nu op vier manieren proberen het tij te keren, zei hij na afloop van de toelichting op de cijfers. De dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf in België en Frankrijk wordt duurder, er gaat minder worden ingekocht (en tegen lagere prijzen), in de zogenoemde back office (administratieve afhandeling) gaat meer nieuwe technologie worden ingezet en de ondersteunende diensten zullen worden ingekrompen.
"In België en Frankrijk zijn de marges op dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf de laagste ter wereld", aldus Verwilst. "Daar is iets scheef gegroeid waarvan wij en ook onze collega's zeggen: dat kan niet langer."
Met toeleveranciers als KPN en Belgacom, 'de post', maar bijvoorbeeld ook papierleveranciers is Verwilst "in discussie" over lagere eenheidsprijzen. Binnen de bank zelf moet ook de vraag naar beneden, weet Verwilst. "Anders zie je een prijsdaling van 10 procent teniet worden gedaan door een toenemende vraag van 20 procent."
Illustratief voor de manier waarop Fortis Bank inmiddels op de kleintjes let, is het 'kritische' onderzoek dat de bank gestart is naar de vele glossy tijdschriften die het uitgeeft. "Is het nodig om dat te blíjven doen?" is daarbij de centrale vraag, aldus Verwilst. "In het stellen van die vraag ligt eigenlijk het antwoord al besloten", vindt de bankier.
Het bankbedrijf als geheel zag haar netto operationeel resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar met 5% toenemen, tot EUR926 miljoen (tweede kwartaal: +3% tot EUR404 miljoen). Daarmee deed Fortis Bank het beter dan het verzekeringsbedrijf, dat het resultaat nagenoeg gelijk zag blijven op EUR680 miljoen (tweede kwartaal: +22% op EUR394 miljoen).
Voor heel 2001 handhaaft Fortis de begin dit jaar geformuleerde winstverwachting van een toename van 12% per aandeel. Voorwaarde is wel dat het economisch klimaat niet verder verslechtert.