De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 28 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Fileleed op
A10-West
als vanouds

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

   
 

AMSTERDAM - Op de eerste dag van de opening van de A10-West in Amsterdam zijn de files direct in alle hevigheid teruggekeerd! Zowel in de ochtend- als avondspits stonden de automobilisten weer langdurig in de rij. Volgens Rijkswaterstaat zijn de forensen gisteren opnieuw massaal in hun auto gestapt, nadat ze drie maanden lang veelal andere oplossing zochten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 31kb)
Weer files op de A10.
Niet alleen op het westelijke weggedeelte van de Ringweg ontstonden de files, maar ook de toevoerwegen naar de hoofdstad stroomden weer vol. "Ook de gespreide werktijden lijken verleden tijd, want de piekuren in de spits waren dezelfde als voorheen. Tijdens de werkzaamheden pasten mensen zich toch aan, nu vervalt iedereen weer in zijn oude patroon", zegt Rijkswaterstaat-woordvoerder G. Corbee.

Drie maanden lang waren de dagelijkse files op en rond Amsterdam een uitzondering. De grote opknapbeurt aan de A10-West resulteerde niet in een verwachte chaos, maar in een betrekkelijk rustig verkeersaanbod, waarbij autogebruikers vrijwel nooit stil stonden.

"Nu zie je toch dat mensen weer meer de auto nemen. De op- en afritten die waren afgesloten zijn weer open en mensen die vlak bij zo'n op- en afrit werken of wonen, stappen nu toch weer de wagen in", zegt Corbee.

"Als dit beeld zo blijft, is het idee van minister Netelenbos om in de spits de maximumsnelheid tot 70 te reduceren wellicht wel goed", aldus Rijkswaterstaat.

Het groene licht voor de openstelling van de ring werd zondagavond om 23.00 uur al gegeven. Alle op- en afritten waren toen weer toegankelijk voor de weggebruikers. De extra treinen die door de NS de afgelopen maanden werden ingezet vanuit Hoorn en Purmerend naar Amsterdam, rijden niet meer.

Tijdens de eerste ochtendspits ging het op de rijkswegen direct weer mis. Om zeven uur stond er voor de Coentunnel een zes kilometer lange rij auto's en op de A8 van Zaandam naar Amsterdam zelfs acht kilometer.

"Dat beeld voor de Coentunnel is echter ietwat vertekend", zegt Corbee. "Even voor zeven uur 's ochtends vond er een kop-staartbotsing in de tunnel plaats tussen een vrachtwagen en een personenauto. Daarbij kwam nogal wat remvloeistof op de weg en dat leverde een behoorlijke stremming op. Zoiets werkt dan lange tijd door."

"De avondspits vertoonde echter ook weer veel langere files dan de afgelopen maanden. Een beetje hetzelfde beeld als 's ochtends, maar dan natuurlijk omgekeerd", aldus Corbee.

Ook op de A1 richting Amsterdam en de A6 (Almere richting de A1) werden weer files gemeld.

De afritten aan de A10-West waren de afgelopen drie maanden afgesloten en voor doorgaand verkeer was slechts één rijbaan beschikbaar om het groot onderhoud uit te voeren. In totaal werd hier ƒ120 miljoen in geïnvesteerd, terwijl de gemeente Amsterdam tegelijkertijd een aantal bouwtechnische zaken liet uitvoeren voor in totaal ƒ52 miljoen.

Van de 30 jaar oude westelijke rondweg werd onder andere 40.000 vierkante meter betonoppervlak verwijderd en vervangen door een dubbele laag zeer open asfalt beton (zoab). Dit zogenoemde fluisterasfalt zorgt voor minder geluidsoverlast van het voorbij razende verkeer.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 28 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.