De reiziger tussen de Randstad en Zwolle profiteert dankzij de nieuwe verbinding straks van minimaal een kwartier minder reistijd. De treinen kunnen op de meeste delen van het traject een snelheid van 200 km per uur halen. De minister verwacht dat de nieuwe lijn dagelijks 40.000 treinreizigers extra oplevert.
Bij Dronten en ten zuiden van Kampen worden nieuwe stations aangelegd. Overal krijgt het spoor vanwege de veiligheid ongelijkvloerse kruisingen met ander verkeer.
De komst van de nieuwe verbinding zal naar verwachting het spoor door het Gooi en over de Veluwe aanzienlijk ontlasten. Omdat op dat traject dan ook geen verdubbeling van de capaciteit nodig is, ziet de minister de Hanzelijn voor een deel als een besparing.
De keuze van het tracé sluit de aanleg van een aftakking die vanuit Flevoland rechtstreeks naar Groningen leidt, niet uit. Netelenbos kondigde gisteren aan daarover nog voor het einde van dit jaar een besluit te nemen.
Ze sluit uit dat over het nieuwe spoor chloortreinen gaan rijden. De angst daarvoor bestaat in Almere en Lelystad, waar langs het spoor veel woningen staan. Voor het vervoer per spoor van andere gevaarlijke stoffen heeft ze nieuwe eisen geformuleerd.
Een deel van het spoortraject, tussen Dronten en de grens met Overijssel, werd al bij de aanleg van Oostelijk Flevoland in de jaren '50 voor de trein gereserveerd.