SCHIPHOL - Transavia gaat het goedkope vliegproduct Basiq Air met de zogenaamde 'simple service' verder uitbreiden, ook naar KLM-bestemmingen, zoals Madrid. Verder staan andere Europese hoofdsteden op de nominatie om in het prijsvechtersnetwerk te worden opgenomen.
De Transavia-directie voert deze week overleg met de KLM over de uitbreiding van het Basiq Air-netwerk, dat tegenwicht moet geven aan andere prijsvechters zoals EasyJet en Ryanair, die steeds meer oprukken in Europa.
Het is uiteindelijk de bedoeling een groter deel Transavia naar het Basiq Air-concept om te buigen. "Waar de markt daarom vraagt, zullen we dat inderdaad moeten doen. Ook de concurrentie in dat nieuwe luchtvaartsegment vraagt daarom", aldus president-directeur Peter Legro van Transavia tijdens een bezoek aan het Boeing-concern in Seattle.
Uit een onderzoek blijkt, dat passagiers even tevreden zijn over het vliegen zonder franje als over vliegen met een volledige service. "Voor ons is dat het bewijs dat we de goede weg zijn ingeslagen en daarop moeten doorgaan", bevestigt Youssef Eddini, directiewoordvoerder van Transavia Airlines, die op de voorgenomen nieuwe bestemmingen niet wil ingaan.
KLM-woordvoerder Bart Koster ziet geen problemen in de plannen van de 80% KLM-dochter Transavia: "We zijn gewend om alle vormen van concurrentie het hoofd te bieden. Waar Basiq Air zou wegblijven zouden daar vast en zeker de concurrenten inspringen. Dan toch maar liever ons eigen dochterbedrijf. Het gaat trouwens, vergeleken met de KLM, wel om heel andere doelgroepen van passagiers. Vaak genereert dat supergoedkope vliegen ook nieuwe reizigers."
Uit een breed onderzoek, dat door een extern bureau de afgelopen maanden onder passagiers van Basiq Air en Transavia is gehouden, blijkt dat het 'simple service' vliegen, wordt gehonoreerd met een 8,5. Vooral de reinheid van de vliegtuigen en de catering, die tegen betaling kan worden verkregen, worden als zeer positief ervaren.
Een luchtreis, waarbij broodjes, drankjes, het krantje en andere service extra moeten worden betaald, worden niet minder gewaardeerd dan het vliegen, inclusief service en bediening, dat ook door Transavia wordt aangeboden, zowel op lijndiensten voor de KLM als op vakantiechartervluchten. "Passagiers blijken voor de prijs te kiezen en nemen dan desgewenst tijdens de relatief korte vluchten een broodje of een drankje graag tegen extra betaling op de koop toe", luidt een conclusie.