De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 23 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Transavia meer prijsvechter

door Arnold Burlage

   
 

SCHIPHOL - Transavia gaat het goedkope vliegproduct Basiq Air met de zogenaamde 'simple service' verder uitbreiden, ook naar KLM-bestemmingen, zoals Madrid. Verder staan andere Europese hoofdsteden op de nominatie om in het prijsvechtersnetwerk te worden opgenomen.

De Transavia-directie voert deze week overleg met de KLM over de uitbreiding van het Basiq Air-netwerk, dat tegenwicht moet geven aan andere prijsvechters zoals EasyJet en Ryanair, die steeds meer oprukken in Europa.

Het is uiteindelijk de bedoeling een groter deel Transavia naar het Basiq Air-concept om te buigen. "Waar de markt daarom vraagt, zullen we dat inderdaad moeten doen. Ook de concurrentie in dat nieuwe luchtvaartsegment vraagt daarom", aldus president-directeur Peter Legro van Transavia tijdens een bezoek aan het Boeing-concern in Seattle.

Uit een onderzoek blijkt, dat passagiers even tevreden zijn over het vliegen zonder franje als over vliegen met een volledige service. "Voor ons is dat het bewijs dat we de goede weg zijn ingeslagen en daarop moeten doorgaan", bevestigt Youssef Eddini, directiewoordvoerder van Transavia Airlines, die op de voorgenomen nieuwe bestemmingen niet wil ingaan.

KLM-woordvoerder Bart Koster ziet geen problemen in de plannen van de 80% KLM-dochter Transavia: "We zijn gewend om alle vormen van concurrentie het hoofd te bieden. Waar Basiq Air zou wegblijven zouden daar vast en zeker de concurrenten inspringen. Dan toch maar liever ons eigen dochterbedrijf. Het gaat trouwens, vergeleken met de KLM, wel om heel andere doelgroepen van passagiers. Vaak genereert dat supergoedkope vliegen ook nieuwe reizigers."

Uit een breed onderzoek, dat door een extern bureau de afgelopen maanden onder passagiers van Basiq Air en Transavia is gehouden, blijkt dat het 'simple service' vliegen, wordt gehonoreerd met een 8,5. Vooral de reinheid van de vliegtuigen en de catering, die tegen betaling kan worden verkregen, worden als zeer positief ervaren.

Een luchtreis, waarbij broodjes, drankjes, het krantje en andere service extra moeten worden betaald, worden niet minder gewaardeerd dan het vliegen, inclusief service en bediening, dat ook door Transavia wordt aangeboden, zowel op lijndiensten voor de KLM als op vakantiechartervluchten. "Passagiers blijken voor de prijs te kiezen en nemen dan desgewenst tijdens de relatief korte vluchten een broodje of een drankje graag tegen extra betaling op de koop toe", luidt een conclusie.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 23 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.