De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 20 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Belbedrijven blijven
luis in pels van KPN

   
 

AMSTERDAM - De luis in de pels van KPN zal verder groeien. Tegenwerking of niet. "Na de overname door het telecombedrijf Scarlet in Lelystad zijn we sterker dan ooit. Van een bedrijf dat net break-even draaide zijn we nu opeens winstgevend geworden." Raymond Schrama, algemeen directeur van de nieuwe belcombinatie Scarlet/One.Tel vecht samen met de (even grote) concurrent Tele2 tegen de hegemonie van KPN op het vaste net.

Zoals gebruikelijk is Schrama ook nu weer woedend op zijn tegenspeler. Hij voelt zich zwaar benadeeld door KPN, dat het belbedrijf plotseling fors hogere kosten in rekening is gaan brengen.

Voor extra kosten, die KPN zou maken omdat de toestroom van de zogenaamde preselect-klanten die via One.Tel bellen tegenviel. "Dat is toch van de zotte", briest Schrama. "Eerst werkt KPN ons tegen door onder meer een zeer trage registratie van onze klanten en dan later gaan ze klagen dat wij te weinig klanten aanbrengen. Maar ja, KPN heeft toezichthouder Opta weten te overtuigen en die heeft toestemming voor de verhoging gegeven. Maar vreemd blijft het wel", zegt Schrama.

Bij 'preselect' worden klanten automatisch doorgeschakeld naar de centrale van een belbedrijf als One.Tel. Deze kan zijn klanten goedkoper laten bellen door van te voren massaal 'telefoontikken' in te kopen bij grote telecomconcerns als WorldCom en Energis. Daarbij krijgen de belbedrijven een flinke korting, die zij kunnen doorgeven aan hun klanten.

Voor er via preselect gebeld kan worden, moet een beller zich wel eerst bij KPN laten registreren. Daarvoor moet volgens Schrama voortaan vijf gulden aan KPN worden betaald. Tot voor kort was dat ƒ2,53.

Scarlet/One.Tel telt in totaal ruim 700.000 klanten, waarvoor maandelijks meer dan 100 miljoen belminuten worden ingekocht. Scarlet zit daarbij vooral op de zakelijke markt, One.Tel in de particuliere sector. Door de combinatie kan enorm op de kosten worden bespaard, zegt Schrama.

"One.Tel zat eigenlijk voortdurend met flinke overcapaciteit. Dat kwam omdat de meeste particulieren pas na vijf uur 's middags, als zij terug waren van hun werk, begonnen te bellen. Onze capaciteit, of beter gezegd onze bandbreedte, moest die piek echter wel kunnen opvangen, zodat we overdag met een teveel aan capaciteit zaten. Scarlet, die zich vooral op de zakelijke markt richt, kampte met het tegenovergestelde. Die moest tijdens kantooruren voortdurend pieken kunnen opvangen. Door de combinatie kunnen we nu met heel wat minder capaciteit toe", aldus Schrama.

Scarlet's geschiedenis gaat tot 1992 terug. In die tijd verzorgde het bedrijf Global Access een call back-dienst waarbij klanten een computer in New York belden, waarna men automatisch teruggebeld werd en gebruik maakte van het (goedkopere) Amerikaanse netwerk. Global Access ging weer op in Telegroup Nederland en die op zijn beurt weer in Scarlet Telecom. One.Tel is veel korter actief in ons land: december 1998 ging het bedrijf van start.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 20 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.